Vi går i planeringstankar på nybygge och behöver lite hjälp av era kunskaper och erfarenheter.
Tänker enplansvilla på ca 180-200 m² samt ett fristående dubbelgarage/förråd på 90-100 m², båda med golvvärme.
Garage/förråd tänker jag frostfritt i garaget med möjlighet till högre temperatur vid behov. Förrådsdelen blir mer lik en bostadsdel med förråd, verkstad och wc/dusch så där behövs nog lite högre, kanske 14-15 °C, men med möjlighet till mer vid behov.
Utöver detta så siktar vi också på att vid behov kunna värma upp garageuppfarten för att hålla is- och snöfritt. När man blir äldre så handlar så mycket om att förebygga olyckor :oops:

Bergvärmepump för huset är självklart men frågan är hur man bäst löser garage/förråd?
Markvärmen kommer att användas ytterst få gånger så då borde garage/förrådets golvvärme tillfälligtvis kunna vara bortkopplat, plattan bör ju hålla såpass mycket värme att det inte innebär något problem.
Men... Vad tror ni blir smartast; BVP i huset med kulvert till garaget för både golvvärmen och tappvarmvatten eller kulvert för golvvärmen och en separat vv-beredare, elektrisk eller matad från BVP (finns det ens?).
Eller kanske en helt annan lösning som jag inte har tänkt på?:thinking:
Jag ser fram emot er input...:D
//Foxpaint
 
Man kan väl lägga en kulvert som vv ryms i så den finns där om förutsättningarna förändras men om men typ bara ska fylla en tioliters hink med varmvatten så tycker jag att en beredare passar bäst i garaget.
 
V Vector skrev:
Man kan väl lägga en kulvert som vv ryms i så den finns där om förutsättningarna förändras men om men typ bara ska fylla en tioliters hink med varmvatten så tycker jag att en beredare passar bäst i garaget.
En kulvert behövs nog oavsett vilken lösning man än väljer...
En vv-beredare vill jag nog ha i garaget/förrådet, frågan är mer om den ska värmas av el eller BVP?
 
Jag menar elberedare. Lite slarvigt skrivet. Jodå, kulvert behövs men frågan är väl om man tar en kulvert bara för värmen eller en förberedd för varmvatten också
 
  • Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
Kan vara bra med en separat krets med kylarvätska om man vill kallställa garaget och eller om något skulle strula. Så inte bostadshuset får problem.
 
T Oscar 165 skrev:
Kan vara bra med en separat krets med kylarvätska om man vill kallställa garaget och eller om något skulle strula. Så inte bostadshuset får problem.
Det är bra tänkt och självklart nu när du nämner det :D. Jag har inte kommit så långt i planeringen ännu, tänker mest principer just nu, detaljer får komma senare, då i samråd med någon mer kunnig än jag, kanske en rörmokare.
 
Hur skulle ni andra göra för att värma både hus, garage och marken på det smartaste/mest ekonomiska sätt?
Vill gärna höra era tankar, jag är rädd att jag fastnar i mina egna tankar... inte bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.