Hej, tänkte bara kolla lite om det är normalt att en BVP klarar av att värma ett hus på 155kvm + garage, groventre på cirka 40kvm när det är -38grader utomhus, och har varit mellan 30-38 i snart en vecka. Vi har 22-23 grader inomhus. Vad jag kan se så har den inte gått alls på tillsatsvärmen, vilket gör mig förvånad av någon anledning.
Bifogar bilder, timmarna från tillsats 1 och 2 är från när pumpen installerades och gick ett par dagar bara på el. Sedan dess har den ökat 1 timme under förra vintern, alltså från 10 till ca 12 timmar.
Det är en Thermia Atlas 12kw, 220m borrhål.
Display som visar drifttider för olika system: kompressor, tappvatten, interna tillstånd, med tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild av app gränssnitt, visar temperaturer och drifttider för värmeenheter, på svenska, informationsgrafik och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital väderstation visar extremt låg temperatur, -37,4 °C, och 42% luftfuktighet inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bor på ungefär samma breddgrad Norrbotten, samma storlek på huset + biyta, samma bvp + borrhål. Har ungefär samma framledning som dig också ser jag, och samma temperatur på Kb in/ut. Inte gått någon tillsats för oss heller.

Har legat runt 9kw 4300rpm växel 10 på kompressor . -30 grader ute.
 
Bra isolerat hus och rejält bra borrhål👏.

250kvm 56/70-tals hus. Ute -18 grad. 41 grader framledning. 21 grad. Inne. Ett gammalt borrhål (140m) till ny Nibe S1255-12. Funkar bra. Men har inte super isolerat hus, har en del att göra. Kommer till 46-48 grader framledning innan lite tillsats går i men beror nog på hålet.
 
N Niklaspe skrev:
Bor på ungefär samma breddgrad Norrbotten, samma storlek på huset + biyta, samma bvp + borrhål. Har ungefär samma framledning som dig också ser jag, och samma temperatur på Kb in/ut. Inte gått någon tillsats för oss heller.

Har legat runt 9kw 4300rpm växel 10 på kompressor . -30 grader ute.
Hur ser du den informationen på en Atlas pump? Jag har kollat både i menyerna på pumpen, i appen och via webbläsaren. MIssar jag någon meny där man kan se kw, rmp, växel etc?
 
man får logga in för att se rpm! Grafer finns på nätet kan länka!

120mm isolering i väggarna 200 i tak 70 tals älvsbyhus!
 
N Niklaspe skrev:
man får logga in för att se rpm! Grafer finns på nätet kan länka!

120mm isolering i väggarna 200 i tak 70 tals älvsbyhus!
Men jag är ju inloggad, har letat både i webb och app. Är du inne i någon service/installatörs meny?
 
K kahnilainen skrev:
Men jag är ju inloggad, har letat både i webb och app. Är du inne i någon service/installatörs meny?
Jo installatörs nivå precis,
 
Jo då... Har man dimensionerat modernt så klarar man ofta sig helt utan tillsats även när det är riktigt kallt.

Jag har jag relativt varmt ute nu.. (-15)
241kvm uppvärmd yta (hus från 1974)
22,3grader hela ytan
37,6 graders framledning
31,5 grader retur
+2,6 brine in
-0,5 brine ut
54Hz kompressor
 
N Niklaspe skrev:
Jo installatörs nivå precis,
Hur? :)
 
Jag har en calibra 12 med 230m borrhål, tegelvilla från 64 med 130kvm plus källare som är uppvärmd till 21 grader. Jag klarade precis att hålla drygt 21 grader vid - 36. Grafen visar ca 2grader fel. Jag stängde av eltillskottet bara för att se vad den orkade
 
  • Skärmdump av en app som visar olika temperaturinställningar och status för ett uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energianvändning graf, Shelly EM3, trefasförbrukning, datum, mobilapplikationsskärmdump, miljövänlig mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.