Skall bygga ut vårt hus (se bifogad bild). BV yttevägarna är idag putsade och byggda av 290 mm lecablock. Dom nya väggarna kommer vara HELT ovan mark. Bör hålla mig under 300 mm väggtjocklek (för att planlösning skall fungera)men vill oxå få bra energihushållning samt göra det lättproducerat (för mig). Har byggt garage men aldrig murat några väggar, bara grundstenarna till garaget. Min tanke (alt B) väggkonstruktion bir då: Puts, 90 mm leca, 195 mm regel/isolering, Ångspärr, 13 mm gips.
Arbetsordningen: Regla upp väggarna. Mura väggarna. (Då har man ju en bra "form" att följa). Putsa utsida. Dra VP rör m.m. Isolera, plasta och på med gips!
Är jag helt ute och cyklar med detta sätt att tänka?
 
  • byggahus_bild_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att arbetsordningen blir olika i de olika fallen. I fall ett är ju lecan den bärande komponenten, och det blir svårt att regla upp hela kåken med 45x45-reglar, så där tycler jag att du ska mura först. I andra fallet bygger du snarare med regelstommen bärande och då kommer lecan mest att fungera som putsbärare, så då sätter du lecan sist.

Allt handlar om hur pass bra isolerat du vill ha det. Alternativ två är naturligtvis bättre isolerat, men jag tror att jag till och med hade satt 50-100 millimeter EPS (frigolit) som putsbärare istället för lecan. Det blir mycket enklare, och du får en ännu bättre isolerad vägg. Enda nackdelen är att putsen blir känsligare, den tål inte att man sparkar fotmoll mot väggen och liknande.
 
Väggen kommer ligga i direkt anslutning till gräsmattan och med 2 småbarn i huset (och ibland en smågalen pappa) finns det nog risk för att väggen kan få "påhällsning" av diverse olika föremål.
 
I så fall är det nog bättre att köra med leca, ja.. :)
 
Finns det andra alternativ till lecan, typ något lämpligt skivmaterial som man sedan kan putsa för att få en tåligare yta (än putsad EPS). Känner att detta inte riktigt är min hemmaplan.
 
Ja, du kan ju alltid köra tjockputs istället, på till exempel träullit. Tror iofs att du kan köra det på cellplast också. Tjockputs är ju tåligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.