Välansad trädgård med buxbomhäckar, stenlagd gång, stående grästrimmer och en vattenslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Har hört att det finns nån svamp eller nåt som angriper buxbommen. Vet dock inte hur det ser ut
 
Det värsta är om det är den så kallade buxbomsjukan: den sprider sig lätt och det finns inget botemedel.

https://www.alltomtradgard.se/tradgard/skadedjur-vaxtsjukdomar/buxbomsjukan-idag/
Sjukdomssymtomen kan variera med årsmånen (hur vädret ser ut under året); svampen gynnas av fuktig väderlek. Ett angrepp orsakar först mörka, runda fläckar på bladen och svarta, långsmala streck på stammen. Sedan följer ofta bladfall och vissning av hela plantan, eftersom svampen även kan växa i växtens kärl. Svampen bildar konidier (vegetativa sporer) från bladfläckarna. Konidierna sprids med vattenstänk och vind, men även vid beskärning och genom mänsklig aktivitet, från en planta till en annan. Konidierna kan penetrera kutikulan (ett skyddande vaxartat skikt hos växter) direkt eller genom klyvöppningar; inga sårskador krävs för infektion. Redan 48 timmar efter infektion kan konidier bildas om temperatur och fuktighet är gynnsamma.
https://www.for.se/fragorochsvar/ar-det-buxbomsjuka/
Skulle plantorna vara angripna av någon av svampsjukdomarna, Cylidrocladium buxicola eller Volutella buxi, (buxbomsjuka), [...] Första tecknet på C. buxicola är att angripna blad får runda, mörka fläckar. Efter någon eller några veckor faller bladen av. Därefter blir det mörka streck på grenarna och så småningom dör grenarna. Angrips plantorna av V. buxi sitter bladen kvar, men barken lossnar på grenarna och då faller bladen.
Gör en noggrann undersökning av blad och stammar. Testa plastpåsetestet: lägg en drabbad gren i en plastpåse några dagar och se om det växer till mögelsporer på undersidan av bladen. Jag har också haft problem med buxbom detta år: två av fem buskar i en grupp har långsamt gulnat. (De var inte riktigt så vita och intorkade som dina, utan de förlorade liksom bara långsamt sin gröna lyster.) Jag spekulerar att det beror på att vi hade knallvarmt redan i februari mellan två perioder av kallare väder, och de blev antagligen rejält uttorkade eftersom det fortfarande var tjäle i marken. Jag har sedan dess lärt mig att jag borde täcka över dem på senvintern så att de inte drar igång för tidigt när solen tittar fram plötsligt innan det faktiskt blivit vår på riktigt.

I år har jag haft problem med att några småbuskar har "torkat", men bara i botten. De ser ut som dina men det är bara de gamla bladen i nedre tredjedelen-hälften som har torkat, och på samma gång har de rejält med frisk grön tillväxt på toppen. Jag kurerar dem med vatten (cirka tio liter per buske) en gång i veckan nu; får se hur det går.

Började detta i toppen eller botten, eller kom det över hela buskarna på en gång? Har du grävt något i marken runt rötterna eller gjort något annat? Finns det några skillnader i markförhållandena? Tänker mer/mindre dränerat, olika typer av jord?

Rapportera gärna dina fynd och hur det utvecklar sig! Alltid bra att dela erfarenheter.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Först: Följ testråden ovan.

Om man nu ska tro att det värsta har hänt framgår inte var i landet TS bor och om buxbomssjukan är etablerad i området. Kolla tex kyrkogårdar i trakten. Det är också viktigt att OM man har vandrat i en infekterad miljö att man bör byta/sanera skor/kläder/verktyg när man går vidare till frisk miljö. Finns sjukdomen i trakten är det troligt att det är buxbomssjukan. Är mycket etablerad i Skåne/södra Sverige.

Eftersom min egen trädgård planerades med egenuppdragen buxbom är jag mycket engagerad i detta. I en forskningsrapport från Alnarp för ett antal år sedan beskrivs hur buxbomssjukan verkar sprida sig mer intensivt just bland grusade gångar. På samma kyrkogårdar med buxbomspartier i gräs tycks dessa klara sig bättre.

Att täcka buxbom mot kyla/vårsol etc tror jag inte på. Fram till midsommar kommer nya friska blad så enstaka köldangrepp reparerar sig lätt. Trots de senare årens extrema sommartorka med bevattningsförbud har just buxbomen klarat sig bäst i min trädgård.

Om jag vore i TS' sits - efter testningen - skulle jag gräva upp de skadade plantorna NU och låta de gå till förbränning. Ta samtidigt ett 50-tal skott från friska plantor och driv upp dessa på annan plats (andra sidan huset) i trädgården. Desinfektera arbetsmaterial. Se till att blad rensas bort samtidigt. Det låter grymt i TS' fina anläggning men det tar inte mer än 3-4 år att komplettera. Jag tar aldrig buxbom från trädgårdsmästerier - har sett infekterade sådana till försäljning på flera ställen. Köp INTE nya plantor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått med buxbomen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.