Drama i centralorten Stenhamra på ön jag bor.
På vägen genom centrum i samhället är det 2 avsmalningar med en fil, mellan de en fålla med 2 filer, den som är i fållan har företräde.
En buss struntar i att lämna en bil företräde, bilen fortsätter och stannar före avsmalningen så bussen inte kommer förbi, där blir de stående i en timme, bilisten vägrar att flytta sig, buss i linjetrafik får inte backa utan trafikledning på plats eller polis.
Polisen hade inte tid att komma, och tydligen inte trafikledningen heller.
Detta inträffar på eftermiddagen, bussar blir inställda, folk kommer inte hem, ramaskri på de lokala FB grupperna där bilisten hängs ut, de dåliga busschaufförerna vi har diskuteras oxå, detta har hänt flera gånger tidigare, men utan drama då nån gett upp ganska omgående.

Rätt eller fel, vad tycker ni ??

Själv funderar jag på att skicka en blomma till bilisten 🌷
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Idiotin med avsmalningar osv. Vi har skiten hos oss också, även på huvudleder.

Väntar med spänning den dagen brandkåren eller farbror blå kommer och inte kommer fram.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
buss i linjetrafik får inte backa utan trafikledning
Är detta nåt som gäller bara i ert samhälle eller är det någon lag..?
 
Just SL bussar brukar jag släppa fram. I övrigt irriterad över bilister som inte förstår vägmärket med pilar i olika färger vid avsmalningar och bara kör på för att de kom till hindret en millisekund före mig. Även bilister som utan att tänka sig för styr ut för hinder såsom parkerade bilar och hamnar i mötande fil utan att bry sig om att de får möte.

Just sådana mexican standoffs som du beskriver inträffar ibland även när någon med släpvagn inte lämnar företräde och sedan inte kan eller vågar backa när mötande förare satt hårt mot hårt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är detta nåt som gäller bara i ert samhälle eller är det någon lag..?
Vet ej, men det gällde när jag jobbade på SL 1980-89, så det är ingen nyhet.
(SL = Stor Stockholms lokaltrafik)
 
Släpper alltid fram bussarna. Rätt eller fel, kan väl inte vara så svårt för en personbil att backa några meter eller att ta det lite lugnare.
Enda gången det hänt mig var när en äldre dam (80 år?) svängde ut på 1+2 väg i fel färdriktning och jag med med blink och sedan ställde bilen så hon inte kom förbi. När jag förklarade situationen och att hon måste backa tillbaka 20 meter till korsningen, så svarar hon "jag kan inte backa". Allt löstes med att en som arbetade i närheten kom och backade bilen tillbaka.
Men här låter det mera som prestige och det får bilföraren ta på sig. Finns för många "juridiskt" rätt, istället för lite pragmatism.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är detta nåt som gäller bara i ert samhälle eller är det någon lag..?
Det är ingen lag. Det är tillåtet att backa med buss (utan trafikledare). I Stockholms centrala delar är det förstås svårt utan hjälp.
 
C
Ha ha ha, påminner mig om en upplevelse på S:t Eriksgatan när en gubbe ställde sig mittför en T-korsning så att inte (den vänstersvängande) bussen kom förbi. Dragspelsbuss, så den stod tvärs över hela S:t Eriksgatan en kvart med totalt trafikkaos som följd.

Till slut efter att ha suttit och tutat en kvart gick busschaffisen ut och knackade på rutan. Gubben vevar ner rutan och busschaffisen undrar vad f-n han håller på med. -Det är ju kö, ser du inte det! utropar gubben.
Busschaffisen - Men det är ju för i helvete parkerade bilar!

Till gubbens försvar var det någon som satt i bilen parkerad framför honom med lysena på. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Helt jävla korrekt av bilföraren! Han ska få en bukett med blommor tycker jag. Inte hjälten vi vill ha utan hjälten vi behöver.

Dessa Busschaufförer, tror dom får göra hur dom vill helt hopplöst! Sen hjälper det inte att dom oftast inte förstår vad någon säger åt dom.
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Helt jävla korrekt av bilföraren! Han ska få en bukett med blommor tycker jag. Inte hjälten vi vill ha utan hjälten vi behöver.

Dessa Busschaufförer, tror dom får göra hur dom vill helt hopplöst! Sen hjälper det inte att dom oftast inte förstår vad någon säger åt dom.
På norrlänska landsbygden får man väl vara glad om man ser en buss😂
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
På norrlänska landsbygden får man väl vara glad om man ser en buss😂
Japp o endå rattas den av någon galen somalier som har noll koll
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
RoTe
Man undrar hur något ens kan fungera numera i det här samhället...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.