Vi har en liten gård i katthultstil från 1920. Tidigare har det varit ett staket, 32 meter långt, mot grusvägen nedanför huset. Men eftersom det var i mycket dåligt skick har vi rivit det nu och planerar att sätta en friväxande häck alt buskar i grupper istället. Framför allt för att få lite insynsskydd mot grannen och i viss mån markera tomtgränsen. Jag vill förstås att det vi väljer växer upp relativt snabbt, men framför allt att det passar in i stilen i övrigt. Resten av trädgården tror jag kan klassas som national romantisk efter att ha läst i tidigare trådar. Syren känns som det mest lockande alternativet men hur lång tid tar det innan den blir ca 1,5 - 2 meter hög? Häggmispel har jag hört skall växa fort men passar det i stilen? Är häck kanske fel helt och hållet? Bör det hellre vara grupper med buskar? Vilka andra buskar finns det som passar in i denna tidsepok?

Jag skulle bli jätte glad för lite tips!:)
 
Jag tänker själv plantera syrener och fläder i grupper lite varstans för att liva upp gårdsplanen. Fläder vet jag inte riktigt men syren skottar ju av sig massor bara det har tagit sig. Höjden är över en meter på två säsonger utan problem. Nu är ju jag verkligen ingen expert på detta :) Tänker också sätta en hel del spaljéer med klängade växter. Blir allt möjligt men det kommer ju i vilket fall som helst att växa fort. Lycka till.
 
Jag skulle inte sätta syrén till en häck som bara ska vara 1,5 - 2 meter. För att den ska hålla sig på den höjden så måste ni klippa den och då blir det ingen blomning. OK, man kan ha syrén som klippt häck också. Den är grön helt enkelt, blommar aldrig. Men då finns det andra gröna klippta häckar att välja på som kanske är lite stiligare. Liguster, avenbok eller oxel, t.ex.. Gamla trädgårdar har ofta kombinationen av stramt klippta häckar och lite rufsigare blommande buskage och perennrabatterna. Har ni en stor trädgård kan ni ju ha ett friväxande syrénbuskage ändå. Har ni mindre plats är kanske ett syrénträd en bättre lösning.

Som friväxande häck till en gammeldags trädgård kan det passa bra med rosor. Den vanliga vresrosen i rött o vitt? Eller kanske den fyllda röda varianten 'Hansa'? Dessa säljs ofta som häckplantor i knippen om 10 st, så det blir en relativt billig häck. Annars finns det många andra gammeldags rosor som funkar som häck. Det finns till o med rosor som går att ha som klippt häck. Lars-Åke Gustavsons bok "Rosor för nordiska trädgårdar" del 2 innehåller en lista på rosor som passar som häck, inklusive detaljer som blomningstid och höjd. (I senaste upplagan som kanske ännu ej finns på biblioteken så finns denna info i del 3)
 
Tack för svaret! Bra tips på många fina ros-sorter! Jag utryckte mig visst lite oklart. Det är helt ok om syrenerna blir 5 meter höga! Jag vill ha det just som du beskrev med stora, frodiga, friväxande buskar. Det jag menar är att som insyns-skydd betraktat är det ju först när de är ca 2 meter höga som man börjar att ha glädje av dem. Vilket går då fortast syren eller rosor? Eller blanda lite kanske? 32 meter av en 5 meter hög häck blir kanske lite mycket??? Och vad tror du på? Planterat som spridda buskage eller som en friväxande häck? Trädgården är jättestor.
 
Häck eller blandat, är nog en smaksak.

I och med att det gäller en avgränsning mot en väg skulle jag plantera i form av en häck, men eftersom det är en så lång sträcka skulle jag blanda sorter som har någotsånär liknande växtsätt. Exempelvis om det gäller rosor blanda olika färger. Eller om det gäller syrénhäck så kan man blanda vanlig bondsyrén i vitt o lila med ungersk syren och hängsyren, så får man lika olika blomningstid. Sedan kan man ju komplettera med spridda buskar el. träd av något annat innanför häcken för att förlänga blomningen. Ett gullregn bredvid syrenen blir grannt. Några schersminer innanför syrenhäcken ger doft. Jag skulle inte blanda syrener och rosor i samma häck eftersom dom har så olika växtsätt, men jag skulle gärna sätta några rosenbuskar innanför syrénhäcken. Gärna en som producerar nypon så blir det en färgklick på hösten.

Hur snabbt de olika sorterna växer vet jag inte, men syren är väldigt långsamt i starten.
 
Jag har inte alls varit inne på rosor innan, men blir väldigt sugen på det nu. Vi har en "fullvuxen" syrenberså i början av vägen och grannen har också jättehöga syrener på delar av sin sida av vägen, så det blir nog mera liv med rosor och roligare med variation.

Jag vill att det skall se ut som stora buskar som har vuxit ihop, snarare än som en häck, om du förstår vad jag menar. Vad är det för plantavstånd som gäller då?

Det skall bli underbart att få frossa så i rosor!!! Man får ju plats med ganska många olika sorter på 32 meter...
 
Det kan bli snyggt! Om du planterar som stora buskar som vuxit ihop så är det inte heller så noga att alla liknar varandra i växtsätt. Du har också möjlighet att planera för maximal blomning genom att blanda rosor som blommar tidigt med sådana som blommar senare. Vissa sorter har vackra höstfärger både vad gäller bladverk o nypon, etc.
Plantavståndet är olika beroende på vilka rosor det gäller. Jag föreslår att du försöker låna Lars-Åke Gustavssons böcker och tittar lite där först. Sedan finns det ett rosforum på www.odla.nu där du kan få massor med bra tips.
Att fylla hela sträckan med köperosor kan förstås bli dyrt...............
Rotskott från vissa gammeldags rosor brukar man kunna tigga till sig av grannar. Sedan brukar man kunna göra rea-fynd på hösten också.

Här finns också lite tips:
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/tradgardsskotsel-allmant/rosor--roshackar/
 
Tack för alla tips! Jag ska absolut se till att komma över den rekommenderade boken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.