Hej!

Detta är nog något som alla funderar över..

Mitt elavtal löper ut i November, vi har klarat "energikrisen" bra då vi 2021 band elpriset till 62öre/kwh.
Nu, får vi nya erbjudande där min nuvarande (vattenfall) erbjuder 103öre/kwh och Skellefteåkraft erbjuder 79öre/kwh om man binder sig i ett år (dyrare ju längre man binder).

Att binda sig vid ca 80öre/kwh skulle höja vår elkostnad med ca 3000kr på ett år..

Jag har aldrig i mitt liv haft ett rörligt elpris och tänkte om någon har erfarenhet utav det. Vad jag har kunnat läst så uppfattar jag att det inte kommer bli någon "elkris" under denna vintern så jag vet inte om man vågar sig på ett rörligt elpris. Givetvis inget man kan förutspå och det är det som gör en jäkligt osäker på hur man ska göra.

Hur tänker ni andra kring detta? För-/nackdelar? vad har ni själva och varför väljer ni ert avtal?

Vi har en 120kvm villa med bergvärmepump och en årsförbrukning på 14000kwh. Ingen elbil.

Bergvärmepumpen är av äldre kaliber och kan inte styra energianvändning till billigare timmar (Thermia Diplomat tws7 från 2006 så har inga planer på t.ex ngetic eftersom jag ska byta ut den inom en snar framtid)
 
Generellt sett kommer du få billigare om du väljer rörligt, du slipper elbolagets påslag för "ifall elpriset blir dyrare än vi trodde".

Men det gäller att du kan hantera den ökade kostnaden för stunden.
Har du svårt ekonomiskt att hantera de gånger elen blir riktigt dyrt så är bundet elpris en försäkring mot överraskningar.
 
  • Gilla
Christian Bäckström och 1 till
  • Laddar…
D
Håller med, bundet elpris är i princip elpris+försäkring och det senare får man fundera över om man behöver, skulle säga att mest sannolikt så kan du hellre sätta undan en liten slant varje månad och bygga en egen buffert, eller ta en checkkredit.

Det är väl som med alla finansiella tjänster, man har ett underläge, både i information och resurser, du bettar alltså mot någon som vet bättre än du och det är därför mest sannolikt att du förlorar på det och din elsäljare vinner..
 
  • Gilla
Christian Bäckström
  • Laddar…
Jag hade bundet under elkrisen då jag anade mörka moln och band innan invasionen av Ukraina, det sparade mig ett antal kronor. Men nu har det bundna gått ut och jag kör rörligt utan planer på att binda. Har ungefär samma förbrukning som du med FTX och sedan tillkommer elbilen utöver.

Även om ingen väntar sig en elkris (dvs obehagligt höga priser) så väntade sig inte så jättemånga den förra heller... Så om du vill försäkra dig emot en sådan sak så är binda rätt.
 
  • Gilla
Christian Bäckström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.