Har en lång radiator (2 meter) i vardagsrummet där jag av händelse upptäckte att mittkonsolens bult inte var helt indragen alternativt åkt ut en bit. Försökt dra den med en 15-nyckel men den bara snurrar, åker varken ut eller in.

Hur mycket väger en sådan här? De två yttre fästena sitter…
Suddig närbild av mönstrad yta, lysande strimma, vitmmelerad textur, detaljer av fönstrets kant och monteringsbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusmiljö med element, fönster, levande växt, golvvärme och matta i ett hemtrevligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ingen bult, det är franskskruv.
Franksskruv behöver trä för att fästas i.
Fransskruv finns i olika tjocklekar, längder, längd på gängan.
Hur är väggen uppbyggd?
Har väggen renoverats? I så fall hur?

Här är en fingervisning på vad radiatorn väger,
Purmo, C33, höjd 300 mm, längd 2000 mm väger 49 kg plus 10 liter vatten,
https://www.purmo.com/docs/PURMO_Teknisk_broschyr_panel_0717_SE_web.pdf
 
Ja jo jag vet att det är franskskruv- uttryckte mig lite enkelt med bult.

På alla andra ställe i huset är där råspont bakom gipset sedan hoppas man ju att de fäst denna konsol i en regel. Men jag vet ju inte…

Skruven sitter inte ”löst” men jag lyckas inte dra in den. Den snurrar bara på plats. Det är ren OCD för mig, hatar att den inte sitter dikt mot konsolen…

Finns ju inte heller något sätt att dra i en VVS-skruv eller liknande utan att plocka ner radiatorn
 
Jag gissar att problemet kan vara att den är snett dragen. Ena kanten tar liksom i konsolen men den kan inte ”bottna”
 
Verkar vara som jag tidigare skrev att skruven är satt snett uppåt, så att nedre delen av skallen ligger mot konsolen, därmed går den inte att dra in mer men den tar liksom inte stopp och det ser taffligt ut…

Men såklart ingenting att demontera radiatorn för…

Hoppades att jag bara skulle kunna dra in den några varv med en hylsa men icke…

Någon som har en briljant idé?
 
Måla den vit

Eller släpp det. Fram tills det skapades en tråd var du ensam om att veta om det..

Alternativt är att tömma radiatorslingan och skruva om den.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Måla den vit

Eller släpp det. Fram tills det skapades en tråd var du ensam om att veta om det..

Alternativt är att tömma radiatorslingan och skruva om den.
Haha japp det är bara ren och skär OCD... den har säkert varit så sedan vi flyttade in i huset - råkade bara se den och kunde inte släppa det. Hatar skruvar som "inte sitter"

Detta är den mittersta konsolen - där sitter ju två i ytterkanterna som är dragna i botten med liknande skruv. Denna sitter ju där men den går att rotera , den bitter liksom inte fast.

Aja jag tror radiatorn kommer sitta kvar tills vi ska riva upp och lägga golvvärme.
 
Jag är helt med dig och känner precis likadant.

Och man kan försöka åtgärda det men ibland får man bara se sig slagen..

Efter att ha renoverat ett helt hus så dyker sådana här saker upp med tiden. Många syns aldrig men jag skulle tvunget ändå åtgärda.

Men till slut blir att så länge det inte syns och det inte påverkar byggnationen så rör man det inte. Annars kommer iaf jag inte vidare…

Detta har jag sedan tagit med mig till dom synliga bitarna där jag får värdera vad det kostar i tid (kanske pengar) att åtgärda det kontra vad det ger.

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.