Hej,

Vill sätta ihop 3 stycken 45x170mm med en bult (M10/M8) + mutter. Det blir alltså en tvåskärig förband. Jag undrar om det finns en minsta förankringdslängd vad gäller bultar i trä?

Mvh
 
Är det avståndet från skruvhålet till änden på plankan som du undrar över.
Du skriver tvåskärigt förband och det tolkar jag som de yttre plankorna strävar åt ena hållet och den i mitten åt andra hållet.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är det avståndet från skruvhålet till änden på plankan som du undrar över.
Du skriver tvåskärigt förband och det tolkar jag som de yttre plankorna strävar åt ena hållet och den i mitten åt andra hållet.

Protte
Det är inte avståndet till kant jag undrar över, utan om det finns någon minsta förankringslängd (t2) som måste uppfyllas för en bult. I detta fallet blir t2=45mm. Och frågan är om detta räcker?

Hade det varit en slät spik tex så hade förankringslängden behövt vara minst 8d.
 
Vad är "tvåskärigt förband" och vad är förankringslängd?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad är "tvåskärigt förband" och vad är förankringslängd?
Se bild nedan, där a) är enskärig och b) är tvåskärig. Förankringslängden är i detta fall det som kallas för t2 i figur b) nedan.
 
  • Teknisk ritning med enskärig förankring märkt a) och tvåskärig märkt b) med måttangivelse t2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skriver du att delarna ska fogas med bult och mutter. Då blir det ju en genomgående bult och frågan om förankringslängd blir inte tilllämplig …
 
fahlis fahlis skrev:
Nu skriver du att delarna ska fogas med bult och mutter. Då blir det ju en genomgående bult och frågan om förankringslängd blir inte tilllämplig …
Jag förstår, så det räcker därmed med 45mm på virket i mitten för en säg M8 bult?
 
Tomture61
Är också viktigt med dimension på skruvarna , antal , placering .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är också viktigt med dimension på skruvarna , antal , placering .
Se bilaga, bulterna är M8/M10 (hållfastighetsklass 8.8).
 
  • Teknisk ritning med dimensioner, bultmärkning för M8/M10 och hållfasthetsklass 8.8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Ahmada Ahmada skrev:
Se bilaga, bulterna är M8/M10 (hållfastighetsklass 8.8).
Vad är det du ska sammanfoga ? Takstol ?
Ett hål för en skruv (bult) skär av träfibrerna rätt duktigt , det gör inte spik på samma sätt .
Spikplåt är ännu bättre , men det funkar ju inte i ditt fall .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är det du ska sammanfoga ? Takstol ?
Ett hål för en skruv (bult) skär av träfibrerna rätt duktigt , det gör inte spik på samma sätt .
Yes takstol, 2 på vardera sida fästs mot befintliga takstolen. Så du skulle rekommendera spikar istället?
 
Tomture61
Ahmada Ahmada skrev:
Yes takstol, 2 på vardera sida fästs mot befintliga takstolen. Så du skulle rekommendera spikar istället?
Absolut , till 100%
Finns anvisningar för hur många spik och var , kan tyvärr ej hitta det just nu .
 
Vad är anledningen till att det ska spikas på 2 nya reglar?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Absolut , till 100%
Finns anvisningar för hur många spik och var , kan tyvärr ej hitta det just nu .
Jag ska räkna på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.