Jag bor i hyresrätt där värden helrenoverar badrum. Är tyvärr väldigt besviken, det var betydligt finare med helt felfritt kakel innan. Hyresvärdens projektansvarig anser att detta är ett gränsfall och säger sig inte ha kunskap nog att be hantverkarna göra om väggmattan. Han påstod att det inte syns lika mycket när badkar och annan inredning satts in (!).

Hantverkaren var här igen och slog ganska så hårt med hammare på bulorna under väggmattan. Under sitter gipsskivor med spackel på vissa ställen. Spacklet var inte jämnt innan väggmattan sattes dit. Det är spacklet och något/några skruvhuvud som utgör alla bulor.

Bården längst upp sitter inte fast på 3 ställen så jag kan lyfta den och kika in. Silikon har använts väldigt frikostigt i skarv vid taket , är en mellan 1-4 cm bred ojämn silikonrand som glänser kraftigt. Taket är ommålat och färgen bildar stora ojämnheter (klumpar) på flera ställen. Golvvåtrumsmattan är inte tät mot tröskeln, där kan jag också kika in under. Den gamla dörrkarmen som spräcktes vid rivningen har nu bara täckts över med en list (som inte ens är ny, utan har märken och hack). Den når inte ner till golvet, saknas ca 1 cm.

Tröskeln är ihopbyggd av tre delar i olika träslag och färg, och väldigt olika i höjd.

Rörens inträde i väggen ska täckas över med en box av något slag. VVS är inte färdigt ännu.

Dörren till badrummet har fått flera stänk med vit färg, och är skadad på sidan.

Badrumsskåpets dörrar är helt vinda.

Väntar på objektiv besiktningsman, men bedömer de även estetiken? Har inte hyresvärden, (stor kommunal hyresvärd), något att säga till om?

Bifogar bilder (då jag ej torkat bort all smuts).
 
  • Ojämn silikonfog och bulor där vägg möter våtrumsmatta i renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på bulor under väggmatta i hörn med synliga skarvar och ojämn silikonanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dåligt monterad väggmatta med synlig skarv och ojämn yta i renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn silikonfog och bulor på vit vägg ovanför svart våtrumsmatta, nära rör och tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och glänsande silikonfog längst upp på en badrumsvägg med mönstrad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och övermålad list vid golvskarv, med skadat hörn och synliga glipor mot golvvåtrumsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger pekar på en dåligt monterad golvvåtrumsmatta som inte är tät vid tröskeln i ett renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med dåligt utförd silikonfog i hörn där vägg möter tak, synliga ojämnheter och klumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrumshörn med ojämnt silikon och synliga installationer mot en nymålad vit vägg och svart golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en ojämn silikonfog mellan en vit vägg och en svart bård som glänser kraftigt, tecken på slarvigt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmatta med ojämnheter och synliga skruvhuvuden som utgör bulor, samt en ojämn kant längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en vägg med ojämnheter och bulor under en vit väggmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn silikonfog vid tak i nyligen renoverat badrum med synliga kablar och färgklumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
G Gullan J skrev:
Väntar på objektiv besiktningsman, men bedömer de även estetiken?
Ja, det finns normer för det estetiska också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det finns normer för det estetiska också.
Är detta över gränsen vad gäller det estetiska?

Det finns även en 6-7 cm lång ytligare reva i golvmattan, samt 3 st enkronor-stora gråa fläckar i golvmattan (ser ut som frätskada av något slag), som inte går att få bort.
 
BirgitS
Jag är ingen expert på reglerna men det skulle jag tro, åtminstone en del av det.
 
Är det en hyresrätt så är det inte ditt ansvar eller problem...
Tycker du det ser dåligt ut så kalla dit hyresvärden eller dess representant och visa på bristerna, gärna lite påläst om gvk.
Tyvärr kan det blir det lite så här när det är ackordsjobb om man bara är ute efter pengarna...
 
nino nino skrev:
Är det en hyresrätt så är det inte ditt ansvar eller problem...
Tycker du det ser dåligt ut så kalla dit hyresvärden eller dess representant och visa på bristerna, gärna lite påläst om gvk.
Tyvärr kan det blir det lite så här när det är ackordsjobb om man bara är ute efter pengarna...
Hyresvärdens representant har tittat men sa sig ej ha kunskap nog att bedöma om det ska göras om. Han sa att den opartiska besiktningsmannen avgör.

Badrummet var mycket finare före renoveringen med kakel i fint skick, inget var slarvigt gjort. Nu måste jag betala höjd hyra för något som ser mycket sämre ut än innan.
 
  • Tröskel i trä som ser ojämt utplacerad ut och kan vara tecken på slarvigt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tröskeln ser ut så där är ganska vanligt när man haft golvläggare där som inte har så snälla snickar kompisar...

Då tycker jag att hyresvärden ska kontakta en opartisk besiktningsman...

Antingen har dom haft en dålig vecka dom som gjorde ditt badrum för det ser inte bra ut...
Ett av felen kunde man släppt men inte alla i samma badrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.