Vi ska bygga ett Älvsbyhus ute på landet, Tomten ligger intill en landsväg med hastighet 70 km/h.
Vi fick ett brev från trafikverket där det stod att det passerar ca 290 fordon per dygn och vi inte får bygga närmre än 12 m från väg och att dom vill ha in en bullerutredning som ska ta hänsyn till båda ekvivalenta och maximala ljudnivåer vid befintlig trafikmängd samt trafikflöden år 2030. enligt min byggnadshandläggare på kommunen räcker det med en enkel beskrivning på vad fasad och fönster klarar för ljudnivå. Enligt Älvsbyhus har dom inga uppgifter på vad deras fasad och fönster klarar för ljudnivå, jag tycker det är väldigt konstigt att ett husföretag som sålt 40000 hus inte har de eller?
Älvsbyhus vill att jag ska stå för kostnaden för en bullerutredning.
Finns det någon som har haft något liknande problem med trafikverket/kommunen och vad kostar egentligen en bullerutredning har fått tipps om ett företag som gör utredningar som heter trivector.
 
Trafikverket vill göra klart att dom inte kommer orsaka er några besvär (eller ni orsaka dom besvär, beroende på hur man ser på det). Därav vill dom ha papper på att saken är utredd.

Det finns många faktorer här.. dels rumsstorlek, fönstertyp, ev fasadventiler och fasadisolering ifråga om dimensionering av fasaden. Om det behövs. Det kan vara så att huset är tillräckligt ljudisolerat för att klara nivåerna inomhus ifråga. Det som kommer att vara dimensionerande i ert fall är de maximala nivåerna.. om det finns någon tung trafik att tala om.

En bullerutredning kostar alltifrån tummen till pekfingret. Ska det räknas både trafikbuller och fasadisolering kan det gå på alltifrån 5-20k hos gängse konsult.

Exempel på konsulter är WSP, ÅF, Sweco, Akustikverkstan, ACAD, Tyrens.
 
  • Gilla
go_bananas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.