Någon som har nån erfarenhet kring bullerutredningar ?? Jag är måttligt nöjd med kommunen för dagen då jag inte får nåt förhandsbesked förän jag gjort en bullerutredning på tomten. Det ligger 5-6 hus närmare vägen än mitt och därav är 2 av de husen relativt nybyggda (2-3 år). Tomten ligger ca. 250-300 meter från riksvägen men när jag står på tomten hör jag knappt någonting från vägen på grund av lite skog o så...... Varför i h-vete ska dom behöva krångla så när jag VET att inte ljudet stör ...... :(
 
Vad händer om skogen tas ner? Hur mycket kommer det att låta då? Jag tycker det är bra av kommunen att kräva en bullerutredning så vägverket alt. kommunen inte får några kostnader med bullerdämpning etc pga de tillåtit ett husbygge för nära en riksväg. De borde dock ha varit tydligare om varför de vill att du gör en bullerutredning.

Att göra en bullerutredning är egentligen inte speciellt svårt. Vissa kommuner lånar ut mätutrustningar osv, sen är det bara att mäta på tomten hur mycket buller det är olika tidpunkter på dygnet. Sen så bör man mäta framför skogen hur mycket buller där finns och sen precis bakom skogen för att mäta hur mycket det dämpar.

Det tar egentligen inte så mycket extra tid att göra.

Lycka till!
 
Jeben,

Jag förstog inte riktigt din fråga, kanske jag som är trög.

Jag störs av grannens fläkt, en jumbo-sak som surrar(krogfläkt)
Anmälde detta till kommunen, de kom ut o lyssnade med örat o gjorde bedömmningen att det inte låter över de gränsvärden som finnes.

Sen har jag överklagat beslutet till länsstyrelsen o yrkar på en proffsig ljudundersökning med utrustning, inte med örat på en tjej som knappt är torr bakom öronen.
 
Men jag tror inte att det räcker att mäta ljudet. För att dina bullervärden ska vara jämförbara med de riktlinjer/gränsvärden som finns måste de räknas ut. Det klart att om du mäter konstant under t ex en vecka och det visar sig att värdet aldrig är för högt så är det kanske bra nog, men annars tror jag att en riktig (DYR) bullerberäkning är det enda raka. Du kan förstås fråga om de måste ha en bullerutredning eller om det räcker med den enklare "bullerbedömning". En sådan "bullerbedömning" kan säkert trafikingenjören på kommunen t ex hjälpa dig med, förutsatt att man känner till trafikmängden på den/de aktuella vägarna.
 
PS Är det inom detaljplanelagt område? DS
 
Det jag var irriterad på när jag startade tråden var att jag själv ansåg att det var hur lugnt som helst på min tomt. Jag berättade det för kommunen men de sa jag ändå var tvungen o göra en bullerutredning. Sagt o gjort nu i veckan var dom här o 7000: - fattigare kunde jag konstatera att huset kunnat lega 150-200 m närmare vägen....................
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.