Hejsan
Har precis flyttat in i ett nybyggt hus för att upptäcka att vägen intill är hårt trafikerad. Huset och vägen ligger i en backe så att huset ligger ovanför en del av vägen. Vi har ung 30 meter från husfasad till vägen och de sista 25 metrarna är en gräsmatta som inte är vår tomt. Så vi har bara 5 meter från husfasad till tomtgräns. Vad kan man göra för att dämpa bullret?
Hoppas på lite tystnad snart....
 
Jag har samma erfarenhet, nyinflyttad till ett hus nära en trafikerad väg. Från början var det väldigt störande men efterhand så vänjer man sig vid ljudet. Tillslut blir det något som man inte tänker på annat än om det kommer ambulanser eller bilar med väldigt hög fart eller bilstereo dunk. Var inne på ett plank år 2001 när vi flyttade hit men nu så har jag ingen lust att lägga pengar på ett bullerplank. Skulle gärna ha ett om någon trollade dit ett gratis, men problemet känns inte lika stort nu som det gjorde från början
 
I vårt förra hus hade vi problem med ljud från trafiken. Vi anlitade trädgårdsarkitekt som rådde oss att plantera thuja. Vi var skeptiska (thuja är inte vår favorit) men planterade en häck. Efter endast 3 år hade häcken vuxit så bra att trafikljuden försvann. Ett stort plus är att häcken är grön året om. När den nått den höjd vi ville ha klippte vi grundstammarna, så växte den endast på bredden. Jag kan verkligen rekommendera thuja!
 
Synd bara som sagt att thuja är så ful (jag vet, smaken är som baken...).

Vi kommer med stor sannolikhet att satsa på bullerskärmar från Rock Delta. Dom är inte så vackra som dom är, men fördelen är att man kan låta klängväxter växa på dom, t ex murgröna, humle, vildvin eller liknande.

http://www.transnaval.se/bullerplank/
 
krillek: Har du nån uppfattning om vad bullerplank typ Rock Delta kan tänkas kosta? Går själv och funderar på om man skulle ta och smälla upp något. Kommunen får ju inte tummarna loss...
 
Tjena!
Jag är oxå väldigt intresserad av dessa skärmar, håller på och processar med vägverket om bullerplank men det finns tydligen "inga pengar"....
Vi är inne på tredje året nu och det är fortfarande som att köra huvudet i väggen.men, men tillbaka till topic.
Jag skickade efter broshyrer på deras hemsida, får väl se om det kan vara så bra som de lovar..
Skriv gärna här, hur det går krillek!
 
Tuja har oförkänt rykte främst för att alla köper den billigaste, som säljs mest, sorten 'Brabant". Den är gles och blir därför lätt brun och skadad av solen. Köp ädeltuja i stället, dvs sorten 'Smaragd", den har finare grönfärg, är tätare och är kanonsnygg som lugnande stadig bakgrund på en tomt. Häcken i sig behöver inte var så "vacker", placera något vackert innanför istället. Tuja växer förhållande vis snabbt också för att vara vintergrön häck!

Angående buller så har det gjorts många tester med olika material och växtsorter (breda buskage/skog osv) . Jag vet att jag för några år sen (när vi tittade på bullrig tomt) skrev om dem här på forumet. Summan av kardemumman var i alla fall att ljudvågorna går endast "rakt", det böjer sig inte runt något, utan studsar i så fall tillbaka om det möter något hårt. Om det inte är hårt så fortsätter det genom materialet, som är fallet med buskage/växter. En väldigt tät växt skulle alltså kunna minska bullret, men enda raka är plank. Och de GÅR att göra snygga... Gör frodigt på insidan också - kan bli hur mysigt som helst! Hade jag buller skulle det inte vara snack om saken... Men kolla "linjen" så planket verkligen stoppar ljudet för det område där ni vistas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.