Hej!
Vänder mig till detta forum för vägledning.
Försöker redovisa för bakgrunden och nuläget.

Situation:
Bostadsområde intill närliggande väg som i medeltal har ca. 5000 förbipasserande bilar per dag. Hastighetsbegränsning 80 km/h.
Total sträcka ca. 800 m.
Husen ligger omkring 50m från vägen.

Bakgrund:
Kommunen har sedan tidigare konstaterat att bostadsområdet befinner sig i ett utsatt läge för buller. Och för tiotals år sedan utlovades bullerplank eller motsvarande.

För några år sedan riktades kritik återigen av några på bostadsområdet, vilka krävde åtgärder från kommunens sida.


Kommunen hänvisade till att det nu är Konstaterat att åtgärder behövs, antingen i form av bullerdämpande plank/vall och/eller hastighetssänkning på området därifrån bullret kommer. Man påpekade också behovet av likabehandling Från kommunens håll.


Nuläget:
Kommunen har nu påbörjat arbetet med en ljudvall, men endast på hälften av det utsatta området!
Borde inte alla inom den utsatta ”remsan” intill den bullerorsakande vägen ha rätt till lika behandling och rätt till bullerplank om nu kommunen har konstaterat problemet och låter förverkliga bullerplank åt en del?

Råd, tips och hänvisningar till rättspraxis tas emot inför striden mot kommunen.

Tack på förhand, mod. får flytta tråden ifall det finns lämpligare placering för tråden.
 
Hej

Om kommunen har konstaterad att bilvägen bullrar på de vis som skulle föranleda åtgärd kan de besluta att antingen själva initiera ett ärende om åtgärd, alternativt att du som enskild fastighetsägare initierar ärendet (sk anhängiggöra ärende). Varför kommunen har gjort som de gör i just ditt fall kan jag inte svara på, men jag kan tänka mig att det kan bero på att de fastigheter som nu får åtgärd har ansökt gemensamt och att det därmed är försvarbart att göra en större ekonomisk satsning i form av skydd mot vägen. Det är dock inte vi som fastighetsägare som har rätt att välja bulleråtgärd när höga bullervolymer konstateras, utan den ansvarige myndigheten bedömer i varje enskilt fall hur de ska hantera det.

Jag kan ta min fastighet som exempel. Vi bor nära en motorväg. 1 km från oss gick villaägarna samman och begärde åtgärd för bullret, och då sattes ett bullerstaket upp. I vårt område är det endast enstaka fastighetsägare som ansökt, och då har de fått punktinsatser i form av bullerskärmar intill altaner och dylikt.
 
  • Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.