Har sett en del trådar om detta,men inte direkta konstruktionsanvisningar och undrar hur jag skall gå tillväga. Vi har ett plank på ca 2m höjd vid verandan, slät stående panel. Eftersom en vältrafikerad väg går ca 20m därifrån (ca 5 m nedanför) funderar jag på att ljudisolera detta plank (det verkar inte stoppa mycket ljud idag).
Men vad för material skall man använda, markskivor? Kommer dessa inte att binda fukt mot träplanket? Vad sätter jag på baksidan? Har sett kosntruktioner med ngn form av väv, men var hittar jag denna :-?
Enklast för mig vore att lägga på ngt ljudisolernde material på 45 mm mellan reglarna och sedan sätta ngn väv eller skiva på "baksidan"....
 
Tungt och tätt...

Markskivor med väv skulle ev. fungera som reflexdämpare, alltså för att få bort eko, men det är inte vad du är ute efter.

För att *stoppa* ljud så är det tungt och tätt som gäller. Att man har isolering mellan skivorna i ljuddämpade väggar inomhus är för att få luften att "stå stilla" och inte föra vidare ljudvågorna eller låta väggarna resonera. Men, då har man också dubbelt gips limmat och silikontätade, skiftade skarvar. Alltså har man redan tungt och tätt och isoleringen är bara pricken över i:et. Att man ev. har mjuka skivor i fibermaterial på väggarna är för att dämpa reflexer inom rummet.

Jag är inte med på vad det är för konstruktion med väv du har sett men eventuellt har den något annat syfte än bullerdämpning.

/Ola
 
Hallå igen. Har nu sett ett bullerplank live ( :-D ) med ngn form av ljuddämpande skiva (alá innetak i skolan) som hölls på plats med läkt. Men var hittar man denna typ av material??? Någon som har några ideer??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.