Tja

jag har köpt en banvaktar stuga o ska börja renovera den. Så den ligger bredvid en järnväg o en väg övergång. Så det kommer ljud från två sidor.

Järnvägen går precis utanför tomten så jag vill bygga ett buller plank för ljudet. Vilket är det absolut bästa man kan göra? Vill inte använda trä eftersom det är underhåll på det. Ska man gjuta, mura? Eventuellt isolera i murningen, gjutning på insidan utsidan eller mitt i? Vilket material är bäst lämpat för buller isolering.

Huset står nu på en låg krypgrund som måste fixas till med antingen ett nytt bjälklag eller en gjuten platta. Husets väggar är massivt tegel ca 300 tjockt. Vilket är bästa lösningen med tanke på att bli av med vibrationer från järnvägen??

En annan ide. Går det att rikta bort eller minska vibrationerna från järnvägen genom att gräva ner sig en bit i marken och eventuellt göra en gjutning i marken med eventuellt isolering o fyllning med något material. för att stoppa vibrationerna innan de når fram till huset. Vad är bästa lösningen på det??

Tacksam för svar
Mvh Rasmus
 
J
Såg en snygg lösning där man använt 2 armeringsnät och lagt höbalar mellan dem.

Efter ett tag så växer det grönt i höbalarna och jag antar att man bara kan fylla på mer hö uppifrån om det säckar ihop med åren.

Verkade lättskött och det lär ju ta ljudet mycket bra.
 
Det var en intressant idé. Var såg du det?
 
Jag läste meterologi och klimatologi på Uppsala Universitet för 15 år sedan som en extrakurs och föreläsaren jobbade med bullerdämpning (!) till vardags så det var ganska mycket snack om det istället.
Men någonting som verkligen kom fram var hur svårt det faktiskt är att dämpa buller på rätt sätt då man måste anpassa det till omgivningen (inte estetiskt)

Ett exempel som jag tyckte var talande är det klassiska med motorväg-åker-hustomter. Om man satte upp bullerplank så studsade ljudet fram och tillbaka och blev en högre upplevd ljudbild än om man inte hade planket. Mest effektivt var att bonden plogade åkern för de små kullarna "krossade" ljudvågorna och tog ut varandra (interferens - högstadie fysik)

Så vad jag vill få fram är att - kontakta någon som jobbar med det här, det är betydligt svårare än man tror. VVS är bara att skruva men ändå ringer man rörmokaren i det här fallet så är det inte bara att spika lite plank om du ska bli nöjd
 
Redigerat:
Ok. Tack.

Vad är bäst då vägverket eller??
 
Akustik konsulter ?
 
J
RasmusM skrev:
Det var en intressant idé. Var såg du det?
Utanför Örebo d^_^b
 
Kolla med trafikverket om de har koll på bullernivån vid din stuga och vilka regler som gäller.
Ska du bo där permanent så har du en god chans att de fixar åt dig
 
Hej
Hur gick det med buller-skyddet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.