Plötsligt fick jag ett brev från Trafikverket som erbjuder mig en inventering inför bullerdämpande åtgärder. Min fastighet kan om jag vill få ett besök av en akustikkonsult. Låter ju bra!

Min fastighet och boningshus ligger ungefär 2 m från en hyfsat trafikerad gata i en by. I ärlighetens namn har jag aldrig riktigt störts av trafiken, men när bussarna kör förbi några dagar per år så skallrar fönsterna. Och visst, de så kallade bilburna ungdomarna och deras installerade baslådor kan ibland störa nattsömnen på sommaren.

Vad kan jag egentligen vänta mig för åtgärder? Vad kan jag kräva?
 
Du kommer troligen få det man kallar fasadåtgärder. Byte av fönster till treglas bullerreducerande på sidan mot vägen.
Kräva kan du nog inte, men du kommer troligen få ett förslag på åtgärder som sänker bullernivån invändigt.
 
Hemmakatten
Vi var i samma situation för 15-18 år sedan i Sthlms kommun. Hos oss bytte de ut våra tvåglasfönster och satte in en tjock special bullerdämpande ruta. Det andra glaset var kvar och samma fönsterbågar, vårt krav, hade ett 60-talshus. Det blev mycket bra, ingen besökare såg någon skillnad.

Hos grannen däremot, så bytte de fönsterbågar och karmar. Det såg förj-vligt ut efteråt, möjligtvis att det blev PVCfönster.

Vi krävde att få behålla våra karmar och bågar som passade så väl i huset, vilket vi fick. Kostade oss inte en krona.
 
Staffans2000
Hur gick det med bullerdämpningen?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.