Behöver lite vägledning och hjälp.

Vi bor i ett sommarstugeområde som angränsar till naturreservat .
Det finns sedan länge en fabrik som nu har växt lavinartat och så även bullret .
Vi har mailat företaget länsstyrelsen kommunen och mark o miljö domstolen..
Hänvisar till lagen om natura 2000 tillstånd, djuren har mer omfattande skydd än människor.
Men inget händer månaderna går och bullret bara ökar och håller på längre .
Det är också ett lägre frekvens ljud som låter konstant som stressar kroppen .

Vi har bjudit in inblandade att komma hit och mäta vid vårt hus men 0 intresse.
Så nu undrar jag vad gör vi nu?
Kan man på något sätt mäta själv ( inte via app i telefonen )men monterad anläggning på fasaden så det blir riktigt uppmätt .
Kan man begära mätning med lagstöd el dyl från kommunen eller måste man bekosta mätning själv?
Som sagt de har duckat hittills och behöver komma vidare och få en lösning .

Mycket tacksam för hjälp vidare
 
Har ni inte fått något svar från kommun eller länsstyrelse?
 
Inte mer än att de tagit emot vårt Mail och diariefört det.
Det berörda företaget hittar inget onormalt i deras drift som skulle ge ljud och de har mätt decibel säger de när företaget varit i drift .. inte på de gator som har klagat på ljud
 
BirgitS
Har du prövat med att ringa kommunens avdelning för miljö och hälsa?
En personlig kontakt kan ju ge mer än ett mejl.
 
  • Gilla
Smulan74 och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för sorts ljud. Från maskiner. Entreprenadmaskiner. Bergkross ect?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Vanligt ”buller” är lätt att mäta, men är det lågfrekvent buller är det betydligt svårare och krångliga algoritmer/mätprocedurer.
Tyvärr uppfattar eller störs människor olika mycket av lågfrekventa ljud. Vissa kanske inte hör ljudet medan andra inte kan sova eller drivs till sammanbrott av oljudet.

Vad som gäller, gränsvärden mm finns väl omtalat i flera trådar på,forumt, tex
Lågfrekvent oljud i huset. Vad skall jag göra? (Mastodont tråd).
Samt andra trådar om oljud, buller

Att få företaget att anlita en akustikexpert för att göra mätningar i ert hus är en lång väg att gå och dyrt för företaget.
 
  • Gilla
Smulan74 och 2 till
  • Laddar…
Ja. Det bästa är att anlita en egen expert och göra mätningar.

Sen får man nog räkna med en del buller dagtid.
 
Det här kommer att vara ett impopulärt inlägg, men eftersom jag jobbar på en industri så gör jag det ändå; vad var där först - du eller industrin? Självklart är det så att privatpersoner och industri ska kunna samexistera, men om man flyttar in bredvid en industri bör man ha i bakhuvudet att det faktiskt är en arbetsplats som (kanske) har verksamhet året om och dygnet runt. Sannolikheten att bli störd av det är större än i ett vanligt villaområde.

Naturligtvis ska industrin hålla sig till de bullerkrav de har att förhålla sig till i sitt miljötillstånd, men troligen kan ljud som håller sig inom tillåtna gränsvärdena uppfattas som störande.

Om jag generaliserar grovt är det lite som de som flyttar nära ett jordbruk och sedan klagar på att det luktar bajs och att bonden stör när han brukar sina åkrar.

Nu kanske ”din” industri är hänsynslösa bullerbanditer, i såna fall drar jag in hakan och backar ut ur diskussionen.
 
  • Gilla
SvanteGp och 7 till
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Det här kommer att vara ett impopulärt inlägg, men eftersom jag jobbar på en industri så gör jag det ändå; vad var där först - du eller industrin? Självklart är det så att privatpersoner och industri ska kunna samexistera, men om man flyttar in bredvid en industri bör man ha i bakhuvudet att det faktiskt är en arbetsplats som (kanske) har verksamhet året om och dygnet runt. Sannolikheten att bli störd av det är större än i ett vanligt villaområde.

Naturligtvis ska industrin hålla sig till de bullerkrav de har att förhålla sig till i sitt miljötillstånd, men troligen kan ljud som håller sig inom tillåtna gränsvärdena uppfattas som störande.

Om jag generaliserar grovt är det lite som de som flyttar nära ett jordbruk och sedan klagar på att det luktar bajs och att bonden stör när han brukar sina åkrar.

Nu kanske ”din” industri är hänsynslösa bullerbanditer, i såna fall drar jag in hakan och backar ut ur diskussionen.
Nej inte alls impopulärt man måste kunna ha nyanserad dialog.
Såklart fanns industrin där innan och vi har bott här länge.
Men nu har det verkligen verkligen ökat i bullernivå.
Annars hade jag inte alls reagerat
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Se till att hitta en sällsynt fjäril, fladdermus eller dyl så läggs fabriken ner.
 
D
Åtänder går garanterat att göra, men det kostar förmodligen pengar och ett företag tenderar att inte göra något förrän de måste.
 
  • Gilla
Smulan74
  • Laddar…
är området natura 2000?
 
S Smulan74 skrev:
Nej inte alls impopulärt man måste kunna ha nyanserad dialog.
Såklart fanns industrin där innan och vi har bott här länge.
Men nu har det verkligen verkligen ökat i bullernivå.
Annars hade jag inte alls reagerat
Vad tycker du fabriken ska göra?
 
Flytta
 
M maria01 skrev:
är området natura 2000?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.