Hej alla!

ber om ursäkt ifall fel forum, samt att det kanske blir lite "karen"-aktigt av att klaga.


Lite bakgrund:
Var och besökte en släkting en helg som bor vid ett av de nya tunnelbanestationerna i stan i Stockholm där det byggs en hel del. Samtalsämnet som dök upp var då att det har varit en massa buller sen dess. Vi märkte under besöket att det ibland gjorde att vi behövde höja rösten för att folk skulle kunna höra oss utan att behöva anstränga sig för lyssnandet. Släktingen sa att både dom och BRF:en hade gjort mätningar via deras telefoner som angav ca 50-60 dB när det var som högst, och den nivån kunde vara i flera minuter. Tror minst 50% av tiden vi var och besökte kunde vi höra detta buller (Just det, bullret lät främst som borrandet, så antar att byggarna borrar i tunnlarna för nya tunnbelbanan).

BRF:ens styrelse hade bett både alla medlemmar + andra BRF:er att individuellt anmäla hos bullret hos miljöförvaltningen för att få någon förbättring. Då började jag själv fundera lite, vad för rättigheter har dom boende? Tänker att staden vill/behöver bygga tunnelbana för att förbättra förbindelser när staden växer, men boenden ska samtidigt inte behöva lida med oljud i 10+ år?

Någon som kan dela med sig lite back-stories vad ni hört/läst/erfarit?
Gjorde lite googling och hitta en grupp i Sockenplan där många entusiaster aktivt arbetade emot oljudet, kunde dock inte se vad som hände därefter.

Tack o hej!
 
Naturvårdsverket har bra information om vad som gäller. Ni hör alltså när dom borrar i tunneln under huset eller bor dom vid ett nedfart?
 
A atomlab skrev:
Naturvårdsverket har bra information om vad som gäller. Ni hör alltså när dom borrar i tunneln under huset eller bor dom vid ett nedfart?
Dom bor i Vasastaden, så antar att det är nånstans nya tunnelbanan går från Odenplan till Solna? De 3h jag var där lät det som borrande / konstant vibrationsljud. Släktingen sa att man inte hör något när man är ute / vid porten, så antar att ljudet förs genom mark/vägg/golv etc.

Googlade lite snabbt, hittade denna:
https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/buller/buller-fran-byggplatser/#:~:text=Åtgärder-,Alla som planerar eller bedriver en verksamhet eller vidtar en,3 § miljöbalken.

Bra riktlinjer :surprised: Enligt deras tabell så gör byggarna fel då, förutsatt att BRF:en har mätt på rätt sätt. Ska skicka länken till dom
 
Precis. 60db vid husfasaden. 45db inne i bostaden. Skulle rekommendera brf att hyra eller köpa en riktigt db mätare. Kontakta sedan byggaren. Kan nog hjälpa dig att se vem som har just den delen som är under huset i fråga.

Byggarna har nämligen lagt enorma summor på att få det att låta till en minimum och är nog inte nöjda över att det inte hjälper.
 
Jag bodde över Södra länkens tunnlar när de drevs fram för 20 år sedan. Tiden då man bor över tunnelfronten och hör själva borrandet är begränsad, och definitivt inga tio år. Sprängningarna hörs längre sträckor, men är å andra sidan bara några stycken om dagen.

Visst kan man klaga och är man alltid hemma dagtid på vardagar (oväntat att de borrade på helgen, det trodde jag oftast inte skedde) kan det säkert vara påfrestande, men det enkla svaret är att det går över.
 
Claes Sörmland
Jag tror också det är otroligt svårt att få stopp på oljudet. När samhället väl har bestämt sig så byggs infrastrukturen vare sig det stör de boende eller inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.