Har en Panasonic luft/luft från 2006 (CU-CS-HE9) som är monterad på nedervåningen i vårt souteränghus. Den går redan nu för fullt men jag upplever att den låter mycket mer nu i år än vad den gjort tidigare (har i och för sig aldrig varit direkt tyst...). Det kan vara att jag inbillar mig, men jag tycker att det låter betydligt mer från fläkten även på övervåningen (där vi är mest).

Någon annan som har erfarenheten att ljudnivån på fläkten tilltar märkbart med åren?
Har jag något att vinna att ta hit en servicekille eller är det bara att slänga bort ett par tusenlappar på att få filtret rengjort (vilket jag redan gjort själv enligt bruksanvisningen)?
 
Vi hade en liknande modell och lagren i inomhusfläkten ger upp efter några år eftersom dom inte tål värme. Jag bytte fläkten efter två år och ytterligare två år senare var det dax igen, men då åkte den ut.
 
Är det fläktljud eller lagerljud? Lager slits och det är fullt tänkbart att den låter mer efter 6 år. Jag har ingen egen erfarenhet, men vet andra som upplevt ökad ljudnivå efter ett antal år. Om det är slitna lager borde det gå att byta fläkt för att åter få den tystare.
 
Väldigt många märken och modeller hade problem med lagerfel på innerdelen som tillverkades mellan 2004 till ca 2008 , Panasonic gick ut och förlängde garantier samt subventionerade priset på fläktmotorer.
Men då din nu är äldre än 5 år så finns inga garaniter kvar.
Gissar att din HE9 är en HE9DKE och det är en av dom berörda modellerna.
En ny fläktmotor med dom nya lagren kostar ca 1850:- , lite halvbökig att byta på HE modellerna
Har man bytt fläktmotor för några år sedan och lagerljuden kom tillbaka fick man troligen en fläktmotor av den gamla "dåliga" serien. Dom nya ska det stå CB i slutet av artikelnumret.

Vad det är som låter mer från utedelen vet jag däremot inte raktu upp och ner !!
 
Det stämmer att man fick en ny fläktmotor på utbytesgaranti. Det var mycket riktigt mycket arbete att byta den trots bra instruktioner. Fick riva halva innedelen.

Anledningen till att lagren inte tålde värme i längden lär ha varit att pumparna huvudsakligen används för luftkonditionering i Japan och mera sällan för uppvärmning.
 
Jag har en som väsnas en del i garaget, ljudet stör inte där ute men jag funderar på hur länge den kommer funka innan de totalhavererar. Är det främst pga ljudet de byts eller kommer ras fort efter att lagren börjar väsnas?
 
Snarare ett konstruktionsfel från Matsushita corp. (Panasonic ) då dessa enligt uppgift fick någon typ av krypström som var till nackdel för lagren/lagerbanan.

Då denna typ av fläktmotor/lager satt i tex Panasonic , Toshiba , Mitsubishi , Sharp , så var det väldigt många fläktmotorer tillverkade mellan 2004-2008 som sedan började krångla. Det hann tillverkas alldeles för många !!

Detta inträffade även på maskiner som satt tex i Italien och Spanien för enbart kyldrift så det verkar inte ha något med värmedrift att göra.

På vissa modeller är det knepigare än på andra modeller så det tar allt mellan 20 minuter till väldigt lång tid beorende på märke och modell.
Mitsubishi Heavy och Sharp ( IVT, Electrolux, Bosch, Aermec ) är tydligen knepigare enligt montörer.
 
Jag körde länge med missljudet från fläkten, en hel säsong tror jag.
 
TS Comfort skrev:
Detta inträffade även på maskiner som satt tex i Italien och Spanien för enbart kyldrift så det verkar inte ha något med värmedrift att göra.
OK, det var uppgiften jag fick från min leverantör (Nettovärmepumpar).
 
Tackar, då ska jag försöka få fart på den. Ni står den bara och försöker komma igång utan att leverera värme. +10 inomhus och 0an utomhus klarar den inte av...
 
Om den bara står och försöker leverera värme är det inte fläktmotorn det är fel på såvida ni inte har fått en felkod med blinkande timerlampa om det är en Panasonic .

Står utedelen bara och försöker bygga upp värme men inte lyckas tyder det snarare på köldmediabrist, ni har med andra ord troligen ett läckage och det kan inte byggas upp så mycket värme så fläktmotorn på innerdelen startar.

Känn på anslutningarna av rören vid utedelen om ni får oljefilm på fingrarna eller kika in framifrån på utedelen om ni ser oljefilm på bottentråget då det är konstaterat läckage.
Ser ni inget och den inte kommer igång så får ni kontakta en kylfirma för att läcksöka
 
Min låter som ett tröskverk kommer inte ihåg vilken modell det är men det är en panasonic från 05 nånting så det känns inte aktuellt att lägga pengar på att byta fläktmotorn.
Men den värmer som den ska så den får leva den här säsongen ut sen blir det byte men den enda anledningen till att byta ut den är för att jag vill få det tyst hemma.
 
Är man händig så kan man byta det främre lagret i fläktmotorn vilket är det lager som först börjar yla !!
Ett SKF lager kostar ca 200:-

Nu vet jag inte vilken Panasonic du har ikeo men är det än av dom "bättre" som dessutom klarar att värma fastigheten enligt önskemål så skulle jag nog fundera på att byta fläktmotor istället för att byta hela anläggningen.
 
Hur vet man vilket SKF lager man ska ha? Mäta på det gamla?
 
Lättast är att ta med sig lagret till ett företag som säljer lager så ser dom direkt vilken sort man behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.