Hej!

Jag bor i ett hus från 2008, 2-plans med frånluftsfläkt i en klädkammare på ovanvåningen (ingen frånluftsvärmepump). Tycker att det låter väldigt mycket från själva fläkten, alltså inte susande från donen utan det dova motorljudet från fläkten. Det hörs tydligt på hela ovanvåningen, ett malande ljud som från en lastbil som står på tomgång en bit bort. Samtidigt tycker jag inte det känns som om utsuget från de olika rummen verkar särskilt effektivt. Sätter man ett A4-papper mot donen så stannar det knappt kvar. Det tar i mina ögon lite väl lång tid för fukt och diverse odörer från badrum att ventileras ut.

Vad kan detta bero på? Huset är ju nytt, men det är inte säkert att byggaren (NCC) har satt in den mest sofistikerade utrustningen på alla punkter.

Tacksam för tips och tankar!
 
Har du någon gång gjort rent frånluftsdonen (utsugen)?
 
Det sitter ingen styrning till fläkten som är nedvriden till min. Det brukar kunna ge dova oljud.
 
Noseone: Jo jag har rengjort dem ett par gånger. Det har aldrig varit särskilt mycket smuts i dem.
Tjoa: Man kan ställa fläkten i 4 steg, just nu står den på max (4), men injusteringen när vi flyttade in
var gjord för steg 3. Har bara labbat lite med inställningarna.

Bullret är ungefär det samma på 3 som på 4. En tanke jag har är om det kan vara något stopp i kanalen från fläkten ut mot taket. Men har svårt att se vad det skulle komma ifrån i så fall.
 
Spirorör som används till ventilation leveraras oftast med plastlock i ändarna för att inte skadas under transport. Jag har själv råkat ut för att sådant lock åkt in drygt en meter i röret och utgjort ett väldigt effektivt stopp för luften. Detta är långsökt och man borde ha märkt det när anläggningen justerades in.
Går det att koppla loss fläkten och se att den går som den ska över huvudtaget? Kan ju vara något fel på fläktmotorn.
 
De har mätt upp ett godkänt luftflöde, så det låter osannolikt med plastlock i röret, men kan ju aldrig veta förstås. Om det hamnat på tvären kan det ju släppa igenom en del luft.

Fläktmotorn går helt klart. Kanske är det helt enkelt så att innerväggen som sitter precis jämte dämpar vibrationerna alldeles för lite.

Är det stor skillnad på ljud och vibrationsnivå på olika fläktar? En tanke är ju att byta ut till en bättre/tystare fläkt.
 
Kan vara ide att kolla hur fläkten sitter monterad. Om den ligger mot trädstomme kanske det går att få dit dämpmatta emellan (finns på typ biltema).
 
Går det att lossa röret från fläktens utlopp? Gör det och se om flödet ändras mycket i frånluftsdonen. Om det gör det är det nog något skit i avluftsröret. Försök få igenom en renslina / dragtråd.

Montera dukstosar/slangbitar mellan kanalerna och fläkten in- och utlopp för att eleminera att det är vibrationer som sprids i kanalsystemet.

Hur sitter fläkten fast? Går det att montera vibrationsdämpare för att eleminera vibrationer som sprids via husets stomme.

Eller är det lågfrekvent fläktljud som sprids via ventilationsrören? Montera ljuddämpare.

Fortfarande bullrigt? Bygg in fläkten i en isolerad låda eller isolera klädkammaren.


Visst är det skillnad på fläktar, både när det gäller ljud och andra egenskaper. Så en tystare fläkt är ju en möjlighet, fast ganska dyr lösning.
 
Tack för alla bra tips! Har nyligen provat att byta motorkondensatorn, och det gjorde stor skillnad. Nu hörs det inte mycket. Ska man gå längre nu så är det nog Alliums tips om vibrationsdämpare som gäller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.