Vet nu inte om den är i rätt ämne, flytta den annars.

Vill bara veta vad som gäller, inte bli nackad.

Kommer hem en och upptäcker att grannens tillbyggnads bygge på huset pågår med att nu har man installerat en fläkt som för en massa (för mig) oväsen. Vi har sovrummen åt det hållet och mina småbarn 1 år vaknar mellan varven mera frekvent som om de blir väckta.
Frågar grannen hur länge detta ska pågå och får till svar, just nu till kl 21.00 varje kväll, återstår och se när de startar på morgon alltså, och blir det kallare blir det dygnet runt hela vintern för det är torkning av kalkputs säger han, Jaha jag kan väl acceptera till kl 21-22, för hans bygge har nu hållit på
varje må-lö och vissa söndagar oavsett storhelg eller inte sedan 1 år tillbaka.
Men jag kommer inte acceptera att höra denna fläkt dygnet runt.
Mätte decibel 63 vid tomtgräns och 51 vid husfasad(sovrumsfönstren) och 54 vid ytterdörren fem meter längre bort.
Så vad gör man? Pallar inte detta oljud som fläkten avger, det är samma nivå hela tiden.
Kan man föreslå att det skärmar in den? Eller förseslå att den står i grannens nybyggda gararge så blir den ännu mer isolerad.

Ja jag har ruttnat men tycker ok med arbete mellan 06-19 som det varit men ibland lite tidigt när de bilat och tryckluftmaskiner som väckt barnen, men inte detta också hela tiden med fläkten.
Min mammaledighet har kantats av ett bygge på gott och ont.
 
Miljö och hälsokontoret på kommun brukar ha riktlinjer för hur högt och under vilka tider man får föra oljud.
 
Du får väl ha 35 db i köket så har du 51 vid fasaden utomhus känns det ju överkomligt.
 
Generellt brukar man räkna med att fasaden dämpar ca 25 dBA och de riktlinjer som tex Trafikverket arbetar efter säger max 55 dBA vid husfasad.
 
Fråga :
Har du tagit upp saken med grannen, så att denne vet om att det skapar problem ?
Fläkten kanske går att flytta, kanske inte är så stora bekymmer om man frågar.
 
Eller placera fläkten på en isoleringsskiva så ljudet inte fortplantarsig.
 
Frågade honom om de kunde isolera den på något sätt med låda/täcke eller något, eller kanske ställa den i hans garage som ändå inte har dörrar så blir det extra ljudisolering för att få ner ljudet lite.
Men det fanns det ingen förståelse för:( Du kommer inte åt mig...... Suck.
Det är inte bara jag som drabbas av detta utan en till som börjar surna.

Efter kontakt med Miljöförvaltningen och Stadsbyggnadskontoret så sa de att printa ut detta om buller och lägg i brevlådan. Samt att han har en skyldighet att informera grannar om hur länge detta kommer pågå, mail adress till den som ansvara för bygget och om detta är tillfälligt eller längre period för då krävs tillstånd om man överstiger decibel på natt mellan 22-07.
Annars kontakta dem igen, så hjälper de till.
 
Frågan är ju om miljökontoret kommer göra så mycket, för med de nivåer du beskriver ligger du under gällande riktlinjer.
 
Att minska ljudet till dig borde vara relativt lätt.
Stänga en dörr, flytta fläkten, kan räcka med att den bara ställs bakom en vägg istället för mitt i ett dörrhål... sätta en isolerad skiva framför, bygga en isolerad huv över fläkten.

Vad är det för fläkt? En fast installation? Eller en flyttbar sak?

Vad beror oviljan på? Är det en dum granne? Eller "hämnas" grannen på er för att ni är jobbiga??

Kan berätta om när vi hade kor här och tog in hö använde vi en höfläkt för att torka höet, Vi har ca 75 meter till fläkten, grannen har 400 m.
Vi hörde knappt fläkten, medan grannen hörde den väldigt tydligt, (turligt nog var grannen väldigt förstående och klagade inte).
Detta beror på att fläkten satt på gavlen som veter åt grannen.
 
Om inte grannen bryr sig, när du pratat med honom så har du ju endast regelverket att luta dig på.
 
Nu står den ute på tomten och det är ingen liten pjäs vi pratar om.
Det är inget som de har inomhus, som någon tror. Det ska torka ett helt hus som nu har klätts in igen och sen är det en luftsluss från maskinen.
Och hela vintern dygnet runt, ja vem orkar det.....

riktvarden-buller-byggplatser.gif

För verksamhet med begränsad varaktighet, högst två månader, t ex spontning och pålning, bör 5 dB högre värden tillåtas. Vid enstaka kortvariga händelser, högst 5 minuter per timme, bör upp till 10 dB högre nivåer kunna accepteras, dock inte kvälls- och nattetid.

Störande arbeten får inte ske på allmän plats utan polismyndighetens tillstånd.
Byggföretag bör utföra bullermätningar för att kontrollera ljudnivåer i omgivningen från byggarbetsplatsen. Naturvårdsverket har i rapport 5417 ”Metod för immissionsmätning av externt industribuller” angivit vilka krav som kan ställas vid en bullermätning av detta slag."
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När vi flyttade in så berättade grannarna de mest häpnadsväckande saker som han tror han kan bestämma om.
Vi tänkte jaja han är äldre nu, men oj vad vi bedrog oss. Han lägger sig i allt och anser att han ska bestämma i allt som sker på tomter omkring.
När jag och grannen kom hem så var våra tomter ett stenupplag för hans bygge ca 4 meter in på tomterna. det har hänt så mycket innan så ni orkar inte höra.
och vi tänkte att knusslar inte vi med hans bygglov utan är justa så löper allt smärtfritt, men nej, då lägger han sig i ändå. Han är sådan att även om bygglov inte behövs så är det bättre att skaffa det, då han lever om om allt.
 
Mikael_L
Villan32 skrev:
Mätte decibel 63 vid tomtgräns och 51 vid husfasad(sovrumsfönstren) och 54 vid ytterdörren fem meter längre bort.
Får jag fråga hur du mätte?

Och vad för utrustning?
 
Sambon använde sin Iphone app.
 
Jag har råkat ut för detta som byggare. Jag fick välja ett annat uppvärmningssätt än att använda kokoverk. Man får inteäsnas på nätterna i bostadsområden hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.