Har fått ärva en fin gammal Nilsjohan kastrull med kopparbotten (varning, man kan lätt komma på sig med kastrullen i handen putsandes med autosol :surprised:)

Problemet är dock att kastrullens botten inte är plan utan buktar ned några mm mitt på, det gjorde inget i förra lägenheten med gjutjärnsplattor, men i nya med glashäll går det inte lika bra (koka ris/sås och dyl blir ojämnt).

Finns det något sätt att få bottnen plan igen? :x
 
hmm måste vara nåt fabrikationsfel jag har en som är likadan dock så har jag vanliga plattor fortfarande så det är mest bara irritirenade
 
Om den buktar utåt borde det gå att vända på kastrullen , lägga ner den på ett plant underlag och knacka försiktigt med en plastklubba på utbuktningen. Tror inte man ska försöka med något verktyg i metall då det kanske blir repor eller andra märken.
Knacka inte för mycket , då det lätt blir en buckla åt andra hållet. :p
 
D
Jag har en alldeles ny stekpanna från Hackman, som aldrig blivit använd när jag tog fotot nedan (annars brukar de skylla på att man haft för hög värme). Jobbigt att göra pannkakor i den pannan. Har reklamerat den, men ännu inte fått något svar.

hardface.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska testa att sätta något formstabilt och plant mot bottnen, banka och hoppas det funkar.
 
DIY_freak skrev:
Jag har en alldeles ny stekpanna från Hackman, som aldrig blivit använd när jag tog fotot nedan (annars brukar de skylla på att man haft för hög värme). Jobbigt att göra pannkakor i den pannan. Har reklamerat den, men ännu inte fått något svar.



[bild]
Alltså. Det godaste på pannkakan är ju kanten, eller hur? Och på detta viset får du ju mycket mer kant per pannkaka!

Suveränt! :D
 
  • Gilla
Svaevaren
  • Laddar…
D
Stefan Bengtsson skrev:
Alltså. Det godaste på pannkakan är ju kanten, eller hur? Och på detta viset får du ju mycket mer kant per pannkaka!

Suveränt! :D
Tänkte inte på det.... men det är så svårt att vända på pannkakan och få den att hålla ihop när den har ett stort hål i mitten. Det blir mest pannkaka av alltihop... :wow:
 
Vissa kastruller kan ha en viss buktning som planar ut sig när de blir varma, men det anges i regel på medföljande dokument. Kastruller har flera material i botten som reagerar olika på värme.
Stekpannor och större kastruller ska man vara försiktig med att slå kallt vatten i direkt efter användning för även det kan ge en felaktig buktning av botten.
 
AndersS skrev:
Vissa kastruller kan ha en viss buktning som planar ut sig när de blir varma, men det anges i regel på medföljande dokument. Kastruller har flera material i botten som reagerar olika på värme.
Stekpannor och större kastruller ska man vara försiktig med att slå kallt vatten i direkt efter användning för även det kan ge en felaktig buktning av botten.
Exakt. Slår man kallt vatten i en varm aluminiumpanna så slår den sig lätt. Låt pannan svalna innan ni diskar...
 
D
Nu har ju stekpannan i bilden ovan aldrig varit använd före fotot. Dessutom är det en ersättare för en reklamerad panna som också var buktig i botten (fast åt andra hållet, dvs skålformad). Men som allmänna råd för skötsel av stekpannor så är det säkert bra.
 
DIY_freak skrev:
Nu har ju stekpannan i bilden ovan aldrig varit använd före fotot. Dessutom är det en ersättare för en reklamerad panna som också var buktig i botten (fast åt andra hållet, dvs skålformad). Men som allmänna råd för skötsel av stekpannor så är det säkert bra.
Vad händer om du värmer upp den, är den då fortfarande buktig? Om inte annat ska leverantören kunna svara på den egenskapen, utifrån du redan har bytt ut en stekpanna.
 
Finns det någon som har hittat en modern stekpanna som klarar induktion, och som har plan botten?

Jag har inte gjort det.
Köpte två stekpannor till den nya induktionshällen.
Ingen var särskilt plan.
Den största, en rätt dyr "Jamie Oliver" var helkass, och byttes mot en Anders Petter,
som i alla fall är acceptabel, för att vi steker inte pannkakor så ofta numera.

Att få ett stekt ägg att bli runt och fint som det ska är omöjligt.
Och att steka ett par biffar med en stekpanna som DIY_freak visar är ju en förolämpning mot det dyra fina köttet.


Industrin har jagat kostnader genom att göra kokkärl med tunnare och tunnare bottnar,
och nu får vi äta upp det vidbrända resultatet.


Om någon kan tipsa om bra stekpannor med plan botten tar jag tacksamt emot tipset!


PS
Jag tro att de som designar inte fattar vad en stekpanna är och gör.
Eftersom induktionstekniken värmer lika bra oavsett om kokkärlet har plan botten eller inte,
tror de att bottnen inte behöver vara plan. Det blir ju varmt ändå :mad:
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Finns det någon som har hittat en modern stekpanna som klarar induktion, och som har plan botten?
Samtliga gjutjärnspannor borde uppfylla det kravet, till och med en gjutjärnspanna från IKEA är rimligt plan och är ändrar inte form under uppvärmning. Kan annars starkt rekommendera gjutjärnspannor from Staub med matt svart emaljerad insida. Demeyere Atlantis är ett annat tips som är formstabil om du vill ha rostfritt, deras Apollo är även rätt hyfsas och lite snällare mot handlederna i och med att den är lättare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.