Hej.
Jag kan ingenting om någonting men min känsla är att det inte är rimligt att en fyrkantig ackumulatortank buktar ut på långsidorna?
 
R
Är det ett slutet system så kan trycket vara för högt Max 1,5 bar , eller så har strävorna i tanken rostat av , brukar vara sådana i fyrkantiga tankar för att inte bukta ut , en rund tank har inga strävor i sig håller ihop ändå
 
R rävlyan skrev:
Är det ett slutet system så kan trycket vara för högt Max 1,5 bar , eller så har strävorna i tanken rostat av , brukar vara sådana i fyrkantiga tankar för att inte bukta ut , en rund tank har inga strävor i sig håller ihop ändå

Ja det är ett slutet system med ett expansionskärl. Ska inte det kärlet alternativt säkerhetsventilen hjälpa till att förhindra att trycket blir för högt?

Dock bör det påpekas att expansionskärlet är på 80l då förra ägaren som satte dit det trodde att tanken var på 1000l (jag tycker att det låter litet redan där) men nu när vi fått fram tanken från den inbyggnad som den som gjorde systemet byggt in tanken i så visar det sig att tanken är på 2000l. Det känns som att detta kan påverka kärlets förmåga att ta upp trycket.
 
säkerhetsventilen ska se till att inte trycket blir för högt ja men samtidigt så är tyvärr såna manicker nåt som den vanlige villaägaren inte har en aning om. De ska motioneras och kontrolleras regelbundet också.
Manometern på kärlet borde rimligen indikera om trycket är för högt.
 
R
2000L tank är stora plana ytor och i kvadratiska tankar brukar det sitta järn svetsade tvärsöver som kors inuti för att dom inte ska svälla som din gjort . det finns väl en lucka , bara öppna och se hur det ser , går att svetsa nya järn om dom gett sig
 
Frpgan är vilket tryck kärlet är byggt för. Om man konverterar till slutet system blir det högre tryck. Var det ett öppet system tidigare?
 
R
F Froyd skrev:
Dock bör det påpekas att expansionskärlet är på 80l då
Jag har ett kärl på 300L till tank 1500L så det är nog lite för litet det du har , men går bra att koppla till ett extra paralellt .
Rakt in med en T-koppling på lämpligtvis en returledning ( kallaste delen ) blåsan i kärlen gillar inte värme
 
Men HUR mycket buktar tanken?

Protte
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.