stavee
Vi flyttade in i ett nybyggt radhus i maj 2023 och vi märkte att buller från vägen fortfarande hördes i rummen som vetter mot vägen. Vägbuller märktes även i rum utan fönster (badrum) mot vägen.

Vägen det handlar om är en 40-väg där det finns vanlig buss-, lastbils- och biltrafik bland annat.

Ett klagomål gjordes till byggarna av en av de andra invånarna i BRF och de bytte ut ventilationen till en annan modell som var tänkt att minska buller. Byggare uppger nu att de har gjort tester och att allt är OK nu. Vi har dock inte sett de första testerna eller de reviderade testerna (efter installation av ny ventilation). De avhjälpande mätningarna gjordes i ett av de 15 radhusen och godkändes för alla.

Detta har pågått i cirka 9 månader, och våra sovrum mot vägen är inte lämpliga att sova då vi hela tiden vaknar under nätterna när en bil kör fort eller en lastbil kör förbi. (Så hela familjen sover i det ena rummet som är borta från vägen.)

Jag har haft många telefonsamtal och mejl med byggarna och de svarar väldigt långsamt. Jag har bett att få se mätrapporterna och de har struntat i det. När de trycktes innan sommaren sa de att de inte vill spendera igen för ett nytt ljudtest då det var testat och godkänt. Men, är villig att köra ett nytt ljudtest om jag var villig att ta kostnaden om rapporten visar sig vara bra.

En av mina grannar anlitade ett företag för att göra ett ljudtest och det kom tillbaka som negativt - inte tillräckligt med isolering i väggar och fönster för att minska bullret från vägen. Byggföretaget har dock varit väldigt långsamt med att göra något åt saken.

Jag skulle behöva förslag på hur man kan göra detta snabbare. Jag är inte från Sverige (uppenbart på mitt språk) och inte säker på vem jag ska kontakta för att registrera ett klagomål.

Det känns som att vi betalat för ett hus med många rum, varav vi bara använder ett i 15 månader.

Alla förslag välkomna.
 
Tråkig situation. Kan ni inte bara acceptera byggarens förslag att de gör en ljudmätning och att du betalar om den trots allt blir godkänd? Med kravet att du då förstås vill få ut protokollet och all annan information som rör mätningen.

Om det då skulle bli godkänt så kan du ju ifrågasätta det på olika sätt eller prata med firman som gjort testet om hur det kommer sig att andra firmor underkänner ljudnivån med de godkänt den.

Eller kanske prata med styrelsen i föreningen och be denna driva det mot byggföretaget om det är många i föreningen som störs likt ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.