Hej behöver lite tips ang. budgivningen vi har satt en summa som vi ej tänkt gå över men som inte ligger så långt över utgångspriset ska vi då följa med till den summan (typ din tur min tur) eller ska vi "chocka" från början och säga den summan.
Fördelar med att säga summan direkt är ju att man kanske skrämmer bort ev andra intressenter. Nackdelen kan ju vara att andra ej hade tänkt gå så högt överhuvudtaget och att man då förlorar pengar på det.
Känns lite som poker... ALL IN

Hur har ni andra gjort som bjudit på hus




 
Vi höjde med 25.000:- i taget. Första budet som lades (inte av oss) var vad som begärdes.

Vi körde med taktiken att lägga vårt bud med en gång mäklaren ringde. Inbillar oss att vi på så sätt markerade att vi var beredda att gå långt. Övriga som la bud tänkte både halva och hela dagar.
 
Alltid svårt, om er gräns ligger relativt nära utgångspriset (och värdet verka rimligt), så skulle jag nog inte tro att ni riskerar att betala för mycket om ni chokar med det budet ganska direkt.

Det där är en ganska svår balansgång, jag tror mycket på tanken att med en ganska stor ökning ge signalen att detta skall jag ha, men jag tror att om man gör det redan i första budet så är risken stor att någon synar bluffen, och höjer lite till. Däremot när det märks att övriga budgivare börjar tveka, då kan det extra höga budet göra att dom som håller på och bjuder lite över sin gräns lägger av.
 
Vi körde "avskräckningstaktik" ;-)

Utgångspriset på vårt hus var 2.850.000:-

Vi hade en "motståndare"

Dom la skambudet 2.500.000:- som första bud
Vi kontrade med 2.850.000:- (dvs vi höjde 350.000:- direkt)
Dom höjde till 2.900.000:-
vi höjde till 3.000.000:-
dom höjde till 3.050.000:-
Vi höjde till 3.150.000:-

Vi vann :)
 
Hej mcfc sambo här.Tack för alla bra exempel inför budgivningen

tyvärr vann vi inte den :'( Men vi känner oss eg inte allt för ledsna. Bara besviken för det var ett rackarns fint läge... Men det var våran första budgivning och vi bidrog med att det blev dyrt i alla fall... (lite elak måste man få bli när man blir besviken)



 
Begärt pris på vårt hus var 3,6 milj.
Någon bjöd 3,3
Vi bjöd 3,6
De andra hoppade av.
Säljaren ville inte sälja för begärt pris.
Vi drog tillbaka vårt bud.
Ny visning
Vi bjöd 3,5
Säljaren ville inte sälja.
Vi bjöd 3,55
Huset var vårt.
:)

En ännu roligare grej hände när vi bjöd på en lägenhet på Södermalm för fem sex år sedan.
Begärt pris var 2 miljoner och efter budgivning var vi högst med 2,4 men säljaren vill ha 100000 till. Vi vägrade och drog tillbaka vårt bud. Ny visning med samma utgångspris. Under tiden hade vi hittat en mycket bättre lägenhet och vårt intresse hade svalnat betänkligt. De fick denna gång bara bud på 2,2 och mäklaren ringde nu upp oss och sade att han övertalat säljaren att sälja den till oss för 2,4. Vi nobbade och sade att  vi skulle fundera lite. Ytterligare en vecka senare skulle vi få köpa den för 2,2 eftersom den andra budgivaren inte fått lån. Även denna gång vägrade vi. Så småningom hittade de en köpare på denna lägenhet för 1,9 miljoner men vi var då nöjda innehavare till den andra mer intressanta lägenheten. Hade inte säljaren varit så girig så hade vi köpt den för det ursprungliga budet vi givit men nu förlorade han istället en halv miljon.
 
Jag tror inte att i de flesta fall finns det inte så mycket att vinna på skrämseltaktik.

Varför det då, jo för att i alla råd om budgivning står det att man ska bestämma sig på förhand hur långt man är beredd att gå. Nu lyder i och för sig inte alla det rådet, men tillräckligt många. Och har man bestämt sig för att följa med till en viss nivå kommer man inte att hoppa av tidigare bara för att någon försöker skrämmas.

Har man dessutom varit med om några budgivningar - och här i Stockholm har man oftast det innan man får det man vill ha - så vet man också att en plötslig stor höjning från en budgivare ofta betyder att vederbörande närmar sig sin gräns och bestämt sig för att sätta allt på ett kort. Det verkar vara ett rätt vanligt beteende.
 
Hahah kul historia Cohiba. För oss blev det helt enkelt för dyrt och vi gav oss efter att vi nått våran gräns... Och i dag känns det fan skönt att inte äga ett hus som ej har vatten, badrum/toa eller ordentlig uppvärmning. NU när jag tänker efter så var vi kanske inte så sugen på huset!!!! Nya tag gäller / c

Kanske det är fler som har roliga budgivarhistorier?

 
Vi har precis sålt vår bostadsrätt och köpt hus.

När vi skulle sälja fanns det redan två likadana lägenheter i fastigheten som varit till salu i tre månader. Vi valde att lägga oss 25.000:- och 40.000:- under deras begärda pris. De hade anlitat mäklare och vi annonserade på Blocket.

Det tog bara en dag och sedan hade vi sålt till begärt pris. Vi kunde valt en budgivning men valde istället att sälja till den vi tyckte var bäst. Det kändes viktigare att sälja till en som vi visste både kunde betala och som skulle bli godkänd som medlem än att tjäna några tiotusen kronor mer.

Vår bostadsrätt kostade 5.000:-/mån i kallhyra, till detta tillkom värme, el, vatten och sophämtning. De andra två lägenheterna har nu varit till salu i fem månader. Bara i hyra (avgift för bostadsrätt!) blir det 25.000:- som kunde lagts på ett nytt boende istället.

Slutsats - man ska inte vara för girig! Det är oftast som ordspråken säger, tex "Bättre en fågel i handen än tio i skogen".
 
Utg pris 525K

Vid visning fanns bud på 400K
vi bjöd 425
annan bjöd 450
vi bjöd 475
annan 480
vi 485
de 490
vi drog i med 500 då ringer mäklare och säjjer att de skriver direkt på 525
Icke sa vi det är det inte värt...  och då kunde de tänka sig 500.
Efter diskutioner om vad som enligt våra krav måste fixas innan vi skrev så fick vi till slut ett:
Enplanshus på 160m2 byggt 1991 men ändå nyrenoverat med bara två "fel": krypgrund och luftelvärme (27800Kw/h per år)
Avfuktaren står redan och går och veden till den snart inköpta kaminen är sågad.
 
Ett sommarhus vi tittat på har gått till så här:
Utgångspris 700.000
Vi och en spekulant bjöd på det, dom andra fick det för 900.000.

Vid besiktning visar det sig att det finns fukt i grunden, köparen hoppar av.
Säljaren är "snäll" och erbjuder oss att köpa för vårt sista bud minus 80.000 (som besiktningsman uppskattar att det kostar att fixa).
Från början var huset "felfritt", men visar sig alltså innehålla en del fel.

Nåja, vi konstaterar att den andra köparen aldrig skulle ha bjudit om dom känt till felet, så vi lägger 720.000.
Först vägrar säljaren, men ändrar sig sedan.

Vi bokar tid för kontraktsskrivning. 15 minuter före skrivningen så har säljaren ringt till mäklaren och sagt att dom ändrat sig, och vill ha ut det på försäljning igen.
Vi hittar huset senare på kvällen på nätet - för 720.000, och ny visningstid.

Själva kommer vi hitta något annat. Ska bli kul att se hur det går. Säljaren har alltså hittills haft i princip en spekulant, som varit beredd att ge 720.000 (när skicket på huset är känt), och nu förväntar dom sig mer pengar, när annonsen inte ens nämner dom nu kända felen.
 
Utgångspris 425 000kr..
Vi bjuder 50 000kr över den andra varje gång och dom smånjuder med 1000lappar..

Vid 550 000kr så får vi huset då dom har fattat att vi inte ger oss :)

Kanske hade kunnat få det lägre vad vet jag.. mäklaren kan ha bluffat.. vad vet jag... osv
 
Chockhöja funkar dåligt i stan om man inte lägger riktiga tokbud. Det brukar alltid rulla på så länge priser är marknadsmässigt.
Det kan dock vara vettigt om utgångspriset är ett lockpris för att rensa i leden. Vi gjorde så och vips var 30 "intressenter" borta och bara 4 riktiga budgivare kvar. Äkta lockpris med över 100 familjer på en öppen visning, rena cirkusen.
De flesta har nog nog redan bestämt sin smärtgräns och hänger med upp dit. Men ofta är denna gräns ett jämt tal. Efter att förlorat några budgivningar när vi bara varit två kvar provade vi att lägga ojämna bud, alltid en summa något över "naturliga" övre gränser. Typ att höja med 75.000 i stället för 50.000 i slutet för att nå t.ex. 3.225.000 när allt går i snigel och man antar att motståndaren satt sin gräns till 3,2 milj. Många kan nog sträcka sig lite över den gräns man satt upp, vi gjode det flera gånger utan större lycka :) men om steget blir för stort stoppar man istället.
 
Mäklarna tänker nog på sig själv ofta. De vill ha en snabb affär utan krångel. De "imponeras" nog inte av chockhöjningar/bud. De är nog för vana vid jobbet för att reagera på pengar! 50 000 kr för en mäklare är not much men för en pp....(nu syftar jag inte till någon insändare ovan utan menar bara att mäklarna inte känner värdet på pengarna)

Mitt tips som inget givet: Låt mäklaren förstå att du har pengarna/lånet i hand så det blir inget krångel med det. En mäklare som har en budgivare som inte kommer krångla mot en som garanterat kommer börja krångla så har den förra en fördel...

Tips 2: Skriv på snabbt! Jag jagade min mäklare och hade väldigt bråttom att skriva under. Senare när jag var vid tomten så kom det någon och erbjöd mig en bra summa över mitt bud. Ironiskt nog dröjde slutbetalningen låång tid, inte pga av mig men ändå...


På tal om att sälja, så fanns det en lägehet som ägarna försökte sälja privat. De gick inte. Mäklare fick den och budgivningen gick från 40 till 100 papp... Idag är den värd avsevärt mer (ligger i Uppsala). Många mäklare kan sin "grej".

Många tror mäklare lägger falska bud. Ett enkelt sätt att slippa detta vore att ha en öppen auktion  :)
 
Jag gick själv på första visningen på vår lgh då tjejen jobbade. Dagen efter drog budgivningen igång och vi var inte med, men de kunde iaf ordna en egen visning så tjejen också fick komma dit. Budgivningen rasade på utav sjutton under dagen och innan vi åkte på visningen fanns väl i princip bara en intressent kvar + vi då som inte sett lägenheten. Visningen gick finemang och då budet redan var på vår smärtgräns så la vi bara på 10.000 till. Morgonen efter ringde mäklaren och sa att alla andra hoppat av :D Effektivt må jag säga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.