Jag har behov av en mindre svets för enklare och tillfälliga arbeten hemma på gården. Är ganska övertygad om att det är MMA som gäller, dvs pinnsvets med belagda elektroder. Jag har också kommit fram till att jag gärna köper en invertersvets, ingen trafo. Vill inte gärna heller börja mecka med gasflaskor varför MIG inte känns aktuellt.

Egentligen har jag ingen erfarenhet av svetsar att tala om, så det handlar om att börja lära sig, med små diversejobb vartefter.

Jag har en strikt budget och smärtgränsen är väl ca 3500 kr, helst mindre. Så frågan är får jag något som går att använda för dessa pengar, eller kommer jag att bli besviken.

Är biltemas ok som budgetval?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=152535

Eller Julas som egentligen ligger lite över min budget.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=210013

Jag har läst ett antal trådar, men ingen kommenterade Biltemasvetsen, så jag vill gärna veta om det är pengar i sjön eller kan funka till en som inte har så höga krav.
 
Jag har en 5 år gammal mig/mag svets från jula.
t_GvTDQOxwM.gif
Klarar sig på 10A säkring, kostade 2-3k

Med hjälp av en hammare och ett mothåll modifierade jag den för att rymma 3kg svetstråd med flussmedel = ingen gas behövs och det blev betydligt billigare än att köpa ½kg rullar.

Använt den till en hel del hobbymeckande och rostlagning, lite svårt att ställa in strömstyrkan bra med bara två brytare som är i läge 1 eller 2.. Och svetshandtaget började glappa rätt fort så det har jag fått fixa mm...mm... Måste säga att mina svetserfarenheter är att jag skulle köpt en esab eller liknande på en gång, då jag använder den så pass mycket !

Men som det låter på dig tänker du bara på att svetsa ihop ett partytält som fallit sönder (gjorde jag förra sommaren, överlevde fram till hösten..:D ) och kanske nån bur av armeringsjärn ? Då fungerar det, och mina erfarenheter är att mag (mig med flusstråd) är lättare än pinne, men pinne är bättre om du ska svetsa riktigt grova saker som traktorskopor osv !

En sista grej, ska du svetsa utomhus fungerar inte gas särskillt bra, den blåser bort och tappar sin funktion, så pinne/tråd med flussmedel är ett "måste" !

Hoppas det här gjorde någonting klarare för dig, annars är det fritt fram att fråga så ska jag göra mitt bästa för att svara.


//Jonas
 
Tack för ditt (snabba) svar. Jag tror inte att jag kommer att använda min svets överdrivet mycket. Jag har ett jobb i tanken just nu, att göra några lyftanordningar liknande hyllkonsoller. Så det är småjobb att göra. Men jag är däremot helt övertygad om att det kommer bli jobb utomhus, så bort med gas.

Annars är jag mest ute efter att hitta en bra kompromiss mellan pris/prestanda.
 
Jag skulle rekommendera Telwinsvetsen från Jula.
 
http://www.duabhuset.se/
Köpte en IMS1600 på detta ställe förra sommaren. Har för mig att det är GYS produkter under annat namn, till lägre pris.
Har aldrig svetsat innan men för mig funkar den kanon. Köpte lite skrotplåt och tränade på innan jag gav mig på mitt projekt att vattenmantla min braskamin som gjordes i 3mm plåt. Där använde jag OK48 pinnar i 2,5mm samt 3,2mm dim.
Lätt o ställa in, bra svetsresultat. Helnöjd!
Det finns en variant av denna med tryckknapp o digital display för inställning av svetsström som jag ratade, det är mycket smidigare med vanlig hederlig rattjustering.
 
Ja den där såg inte dum ut.
 
Såg riktigt bra ut, helt ok spec också. Intressant alternativ.

Litar du på firman också om det skulle vara några problem? Leverans ok?
 
Här kommer lite bilder också (förhoppningsvis..) Kanske inte världens snyggaste men det beror nog mest på mig... Har eldat dagligen under vintersäsongen och inga problem... Provtryckte till 2,7bar.
http://img25.imageshack.us/img25/2615/pappasvetsbildertillfor.jpg

Ja, snabb leverans, den fanns på lager när jag beställde så det var inga problem.
Maskinen har fungerat klockrent så jag har inte behövt att ta kontakt med dom sedan. Det finns kanske andra på forumet som har erfarenheter av företaget vid reklamation av deras produkter?
 
Jag och många andra här på forumet har beställt prylar från DUAB utan problem. Leverans brukar gå fort så länge de har prylarna hemma.
 
Igår la jag en beställning på just den IMS 1600 svetsen från duab. Fick vänta lite eftersom de inte fanns i lager.

Ska bli intressant och se om det är en bra maskin att lära sig på. Än så länge har jag "bara" två mindre provprojekt att fixa... Det absolut första kommer att bli ett skjutstöd till inskjutning av gevär.

Tack för era tips, forumet är väldigt hjälpsamt och det uppskattas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.