OK!

Så här ligger det till. Vi vill bygga hus och utifrån dagens räntor och ekonomi och inkomster går det ihop. Men som bekant tar det drygt ett år att bygga nytt och det innebär att räntan troligen gått upp 1-2 % tills dess vilket gör det TUFFT utifrån våra kalkyler att klara det. Skulle alltså bli tufft direkt vid inflytt! Iallafall utifrån dagens situation!! Går räntan upp skulle vi ha 4500 kr circus över till RENT nöje och fritid efter att huset (läs räntor och amortering), driftskostnader, bil, övriga räkningar, katten, maten är betald. Hur är den ekonomin i ER syn??

Det är fråga 1! Hur mycket är "normal" fritids/nöjesbudget för er andra husägare??

För att "trygga" ekonomin när räntan går upp måste vi utöka utrymmet i ekonomin. Och givet att man inte har högre lön om ett år måste vi därför "sanera" lite i alla onödiga kostnader och satsa på sparande eller amortering! Vi kan ochså tänka oss flytta in hos svärpäronen under byggtiden för att få loss pengar.

Vad är då smartast??

1. Att spara JÄRNET ca 10 papp i månaden under byggtiden och då ha en säkerhet/buffert på runt 100-130 000 kr för tajjta månader. Samtidigt skriva om billån/stereolånet på längre tid så att man får ner amorteringen. Samla alla onödiga krediter på samma lån så man bara betalar 1 lån. Nackdelen med detta är att vår lånekostnad för övriga lån inte minskat vilket ger en fortsatt högt belopp på övriga lån att betala.

eller

2. Att spara kanske 3-4 000 kr i månaden bara MEN att istället satsa resten på att hårdamortera ner billånet/stereolånet så att man på så sätt om ett år får lägre amortering och ökat utrymme i ekonomin. Nackdelen med denna lösning är ju då att vi kanske bara har 30-40 000 kr i buffert om ens så mycket!

Vad tror ni är bäst utifrån premissen att räntan kanske går upp 3-4% dom närmaste åren??
 
Fråga ett: Jag tycker att det låter tufft att endast ha 4500 kr över om räntan stiger 1-2 %. Ponera att räntan på sikt stiger 3-4 %, vilket i o f sig inte är troligt, men låt oss ändå säga att den gör det, hur mycket kommer ni då att ha över?

Tänk även på att ett bygge i 8 fall av 10 blir dyrare än planerat. Se till att inte förköpa er!

Vi har mer än dubbelt så stor summa kvar för fritids/nöjesbudget, sparande och oförutsedda utgifter.

Fråga två: En stor buffert är ett nödvändigt ont för en husägare. Utan den kan det bli tufft om det blir svåra tider ett par år. Jag förordar en stor buffert. Samtidigt så förstår jag inte hur ni ska kunna spara under byggtiden. Byggtiden kantas av massvis med utgifter av alla dess underliga slag. Pengarna bara flyger iväg... Men lycka till!
 
Ett spartips som vi sparat 1000-lappar på varje år.

Vi började med att ringa runt till alla försäkringsbolag där vi hade våra försäkringar, en bilförsäkring där och en hemförsäkring här osv. Vi la alla försäkringar på samma årsförfallodag. Vid nästa årsförfallodag var det bara att börja ringa runt. Det är inte klokt vad mycket billigare det blir om man blir helkund. Givetvis höjs försäkringspremierna året därpå men då är det bara att ringa runt igen.
 
Fråga ett: Jag tycker att det låter tufft att endast ha 4500 kr över om räntan stiger 1-2 %. Ponera att räntan på sikt stiger 3-4 %, vilket i o f sig inte är troligt, men låt oss ändå säga att den gör det, hur mycket kommer ni då att ha över?  

Tänk även på att ett bygge i 8 fall av 10 blir dyrare än planerat. Se till att inte förköpa er!  

Vi har mer än dubbelt så stor summa kvar för fritids/nöjesbudget, sparande och oförutsedda utgifter.  

Fråga två: En stor buffert är ett nödvändigt ont för en husägare. Utan den kan det bli tufft om det blir svåra tider ett par år. Jag förordar en stor buffert. Samtidigt så förstår jag inte hur ni ska kunna spara under byggtiden. Byggtiden kantas av massvis med utgifter av alla dess underliga slag. Pengarna bara flyger iväg... Men lycka till!
Jo, här har du nog många många poäng man måste tänka på.. Hur vi skall spara? Tjaa, för det första baserar sig kalkylen på förutsättningen att vi tillfälligt flyttar in hos svärföräldrarna. Det är grundförutsättningen! Under byggtiden ca 10 månader från idag. Sparar ca 5 000 kr/månaden. Idag har vi med lätthet utrymme att spara 5-6000 kr utöver det.. Därav sparbudgeten som känns realistisk inom visst svängrum. Låt oss säga 8-10 000 kr/månaden.

Men jag lyssnar i övrigt.. Tycker själv att 4500 är på tok för lågt. Idag och de senaste åren har vi haft drygt 7 - 8 000 kr över efter alla räkningar, sparande och mat etc till rent nöje och fritid oförutsedda kostnader. Flyttar vi til hus kommer vi inte kunna spara något alls nästan under de närmaste åren förrän våra löner har stigit en bit upp vilket jag räknar med särskilt för egen del som jobbar som säljare. Söker dessutom nytt jobb där jag tänker försöka förhandla mig till en tjänstebil vilket ger oss ytterliggare 2-3000 kr i månaden i reda pengar efter att vi köpte en billig 2:a bil cash och slipper billånen vi har idag!

Känns ändå ganska troligt att flera av mina "predictions" kommer att slå in. Tjänstebil t ex, högre lön när jag byter jobb, högre lön för tjejen när hon byter jobb etc etc. DÅ får vi lågt räknat en buffert på ca 8-10 000 kr i månaden efter boende, bil, mat.

Jag ser det som en LÅNGSIKTIG planering det här.. Skulle man alltid räkna utifrån DAGENS situation och inte planera långsiktigt skulle man aldrig våga göra något.

Bygger man hus måste man blunda och föreställa sig livet om ett år!! Inte idag som jag ser det!!

Fler kommentarer är välkommna!!  :D


P.s Förresten så är min kalkyl ovan baserad på att räntan redan ÄR 2 % högre!! Då får vi 4700 kr kvar om vi inte amorterat något på övriga lån som jag skrev under byggtiden!!
Gör vi det och får ner dom så mycket jag hoppas sänker vi månadskostnaden med 1800 kr netto jfr med idag. Då har vi ca 5600 kr kvar! Räknar med sänkt skatt nästa år och högre a-kassa och trafikförsäkring!

 
Detta är en av de svåraste saker man kan ge något råd omkring.

Vad som är väldigt lite pengar för "nöjen" för någon är väldigt mycket för någon annan.

Vad en del upplever som säkert är högst osäkert för någon annan.

Det råd jag kan ge är väl att gå till banken och diskutera detta med dem som ser hela bilden. Deras riskanalys är bättre än våra gissningar.

Personligen skulle jag och min familj, fru och 2 barn ledigt klara oss med 4500:-/månad i nöjen. Jag tykcer rent spontant att det verkar vara mycket pengar till enbart nöjen. Om det kniper så får man ompröva allt och jag brukar säga att det är inte de stora investeringarna som knäcker ekonomin, det är de många små utgifterna.

Edit: Läste ditt senaste inlägg precis. Det låter inte riktigt sunt att ha ett lån till en stereo och samtidigt spendera 8000:- på nöjen varje månad. En annan reflektion är att försök att inte flytta in till svärföräldrarna i ett helt år, det är inte bra för relationerna, varken till dem eller till din fru/sambo. Erfarenheterna jag har ifrån andra som flyttat in hos föräldrar/svärföräldrar är inte goda, och absolut inte värt pengarna.
 
H
Många bäckar små. Nåt som jag har märkt att vi sparar pengar på är hur vi handlar mat och dylikt. Förut handlade vi mest för dagen, vi bestämde vad vi skall äta, någon av oss handla det samma dag. Då var det lätt hänt att man kom hem med något extra eller att man valde maten man var sugen på, som kostar alltid lite mer än basic vardagsmat.

Nu storhandlar vi ett par gånger i månaden, basic grejjer. Vi sparar säkert in 1500:- per månad på det.Säg en extra grej för 20:- per dag, bara det är 600:-/månad. Maten du är äter, 30kr/port x 2pers=60kr X 30dagar=1800:-/månad höjjer du 10:- per port så blir det 600:- dyrare per/månad sen är frysen alltid full nu så frysen och kylen drar fan så mycket mindre el :)
 
Edit: Läste ditt senaste inlägg precis. Det låter inte riktigt sunt att ha ett lån till en stereo och samtidigt spendera 8000:- på nöjen varje månad. En annan reflektion är att försök att inte flytta in till svärföräldrarna i ett helt år, det är inte bra för relationerna, varken till dem eller till din fru/sambo. Erfarenheterna jag har ifrån andra som flyttat in hos föräldrar/svärföräldrar är inte goda, och absolut inte värt pengarna.
Hmmm, du kan ha en poäng här faktiskt!! Man bör nog fundera mer än en gång innan man ger sig in i något sådant. Vår tanke/idé var så iallafall eftersom det skulle få oss att kunna spara REJÄLT med pengar under året. Får nog ta en allvarlig funderare till här helt enkelt!!

Du har rätt om det andra ochså!! ::) Knappast klokt upplagt men snålhet och "bortskämdhet" har gjort att jag tagit det "lugnt" med lånen!! ;D Tanken är att man i och med husköp skall komma på rätt köl igen om prioriteringarna!

Hmm, svårt svårt svårt!! >:( :surprised:
 
Dagarna går och det känns som att man måste komma till skott någon gång nu gällande husbygge eller inte. Förutsättningarna är inte 100% optimala men vi har ändå huvudförutsättningarna på plats. Ekonomin verkar vi få ihop och bygglån är beviljat. Dessutom har vi gjort en budget och planering för tiden fram tills huset skall stå kvar gällande sparande etc. Troligtvis blir det ändå så att vi isåfall flyttar in hos svärpäronen. Det får bli ett nödvändigt "ont" under byggtiden i syftet att spara pengar.. Har ändå goda förhoppningar om att det skall lösa sig utan att man behöver gå varann allt för mycket på nerverna. Ambitionen iallafall om man är lite lyhörd och förstående för varanns behov.

Enda egentliga "gisslet" nu är det ständiga problemet med att veta hur man kommer ha det med jobb i framtiden. Kommer tyvärr gå från mitt nuvaranade jobb denna månaden pga arbetsbrist som det så fint heter. Har redan varit på en hel del intervjuer som lovar gott och har ett fint gäng ansökningar ute. Men ändå kan man ju aldrig veta hur framtiden ser ut vilket då innebär en risk när man vill bygga nytt. Så frågan är alltså om man vågar investera i något sånt här eller ifall det är urbota korkat i nuläget??

Nu säger säkert 9 av tio där ute VÄNTA tills du har ett fast jobb igen. Då vill jag iallafall att ni säger det..  ;) Men av erfarenhet vet man ju att ett fast jobb aldrig är fastare än att man kan bli uppsagd pga arbetsbrist om det är knapra tider för företaget. Särskilt som säljare! Så hur skall man någonsin våga investera om man tänker så???

Som jag resonerar har jag 1 år på mig att hitta ett nytt jobb och sannolikheten för att jag skall vara arbetslös om ett år känns inte stor direkt. Framförallt för att jag har drygt 6 års erfarenhet som exportsäljare och affärsutvecklare och för att marknaden för säljare alltid är stor. Det känns inte särskilt sannolik tycker JAG att jag är arbetslös längre än 2-3 månader max vilket varit fallet förrut då jag varit arbetslös med klart sämre erfarenhet och meriter än idag. Men ändå höjjer många varningens finger vilket förståss får en att tveka. Man kan ju aldrig VETA!!!

Ja en underlig fråga! Men vad göra?? Våga "chansa"? Live hard and die young  ;D eller be smart and stay safe!

Ser fram emot en storm av kommentarer och råd nu!!  ::)


P.s om någon undrar om denna stress till beslut så beror det på att vi måste fatta beslut om tomten väldigt snart. Står flera andra med feta plånböcker och stampar efter ett beslut från oss som har första tjing. En attraktiv tomt alltså som vi inte vill "förlora"
 
Kanske en självklar fråga: Är din beräkning före eller efter skattereducering av räntan?
 

Jag tycker personligen att det låter som en dålig idé att dra igång ett husbygge när jobbsituationen är som du beskriver.

Kan ni inte överväga att köpa tomten men avvakta några månader med att dra igång bygget? Då har du tid att få ett nytt anställningsavtal och ni hinner kanske fixa ett bättre temporärboende, t ex en hyreslägenhet.
 
OK tur och ordning!

Impossible först:

Kalkylen gäller före skattereduktionen av räntan.. Som jag förstått det får man ändå bara tillbaks pengarna retroaktivt så att säga och då måste man ju ligga ute med stålarna i ett år iallafall. Skattereduktionen inkluderad pratar vi helt andra summor i fritidsbudget!

Johan77,

Problemet med tomten är att vi inte kan köpa loss den nu som jag förstått det och sedan dra ut med bygget. Dels är det så att Götenehus äger tomten och säljer tomten endast vid husköp. Det är ena saken. Andra saken är att vi bygger inom ett specialerbjudande som kommunen har nu. Ger oss 80 loppor rabatt på huset och vi slipper bygglovet!! Rätt mycket pengar alltså. Dessutom har GH precis höjt priserna på sina hus med ca 2-3 % men eftersom vi fick vår offert före prishöjningen gäller även den ännu under förutsättning att vi bestämmer oss. Ytterligare en hake är att vi måste lämna in bygglovshandlingarna FÖRE nyår i år för att kunna utnyttja kampanjerbjudandet från kommunen!! Så väntar vi till Januari t ex får vi lägga på minst 100 loppor + prishöjningen ca 40 000 till på budgeten!!

JAG känner personligen mig säker på att jag har ett jobb inom ett par månader max igen. Men samtidigt finns ju osäkerhetsmomentet alltid där. Och nu när man kanske inte har råd att chansa är det en vansklig situation!!

Vi bor redan i hyresrätt 2:a men kommer ändå att flytta in hos svärpäronen om vi bygger hus bara för att spara JÄRNET under byggtiden!! Har räknat att vi kommer kunna lägga undan minst 10 - 11000 kr/månaden på det viset och ändå ha gott om pengar över!
 
Jag är inte positiv till det men man har ju möjligheten att jämka...

Jobbigt för er att ni måste ta beslutet så snabbt, det var ju faktiskt ett bra erbjudande. Vad säger banken? De har ju många gånger väldigt höga krav på summa man ska ha kvar efter boendekostnaderna. Själv skulle jag inte klara av att ta ett så stort beslut under en sådan kort tidspress.

Lycka till!

 
Jo, men det skall nog gå även utan att jämka. Alltid skönt att veta att man har en fet summa att dra av i framtida deklarationer.

Jo, riktigt drygt att tiden tickar för oss här!! Och det är ett RIKTIGT bra erbjudande. Vi skall alltså betala 2,3 mkr för ett 146 kvm hus som är omgjort ganska duktigt med ryggåstak genomgående, garage ingår i priset och tomten är inräknad. Även markarbeten, grunden, kvalitetsansvarig, schaktmassor in och ut, räntor under byggtiden etc etc. Det som är kvar är målning in och utvändigt som vi gör själva men i övrigt tror jag det mesta är med i kalkylen. Och så får vi fixa finplaneringen själva sedan. Så pristet är grymt faktiskt!! Båtbrygga och strand 500 meter från huset och golfbana (om man nu gillar det) lika långt bort!

Känns som en chans till en bra investering!!

Känns ju ochså tradigt att OM man nu struntar i det pga oro över att inte få nytt jobb snart och sen får jag ett jobb om 2-3 månader precis som jag tror!! Då är det bara att hosta upp 140 loppor till minst för samma paket. Men då finns inte tomten kvar och varför då bygga? >:(
 
Om du räknar på worst case scenariot och är beredd att offra det som krävs för att få råd med huset även då, så är mitt tips att du ska köpa.

Några saker vet vi med säkerhet:
1. Huset/hus blir dyrare att bygga om du väntar
2. Du och din familj måste bo någonstans
3. Man ångrar oftast inte de val man gjort utan de man inte gjorde

Ett hus ska inte ses som en investering utan en boendekostnad. Att det sedan oftast är en god affär på sikt är en annan femma.

Med de nu kända förutsättningarna så är mitt tips att köpa. Du kanske kommer att få offra annat, bil, nöjen, resor mm men det vet du och du gör denna affär med öppna ögon. Jag skulle hellre sitta där hemma i huset och veta att jag har ett bra boende åt mig och min familj än att sitta i en hyresrätt med stort nöjeskonto ;)
 
Precis sådär resonerar jag ochså Weebee!

Jag VET att jag kommer få offra saker som resande och övriga "utsvävningar" under de närmaste åren fram tills dess att både jag och tjejen fått högre lön. För egen del ser det ut att gå snabbare än så med lönehöjningen men ändå.

Mina kalkyler räknar pessimistiskt på att vi INTE skall få högre lön än idag samt med alla räkningar INKL. matkontot!! Även framtida fördyringar som A-kassa, studielån, bilen samt hemförsäkring. Det som sen är kvar är buffert/sparande/nöje! Beräknas bli mellan 4500 kr och 6000 kr beroende på hur man lägger upp lånen om ett år när huset står klart och ochså räntan förståss!

Skulle jag fortfarande vara arbetslös om ett år (vore synnerligen osannolikt som jag ser det och med mina erfarenheter och utbudet för säljare) klarar vi ändå boendekostnaden, bilen OCH mat. Vi går runt alltså! Men då kanske det rör sig om 2-3000 kr i buffert/nöje/sparande och då blir det svångremmen ordentligt. Så det GÅR alltså!! Men som jag ser det lär detta aldrig inträffa. Och FÅR aldrig inträffa heller! ;D

Jag tycker definitivt det är värt den uppoffringen att få bo i sitt eget byggda hus och den ökade livskvaliteten i det. Är värt rätt mycket det ochså.. Resa har jag gjort tillräckligt mycket i jobbet redan de sista 4 åren som exportsäljare. Ca 60 dagar/år runt om i Europa förutom semesterresor etc. Så jag lider inte av att resa mindre i framtiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.