Hej!

Har lite löst börjat spåna på budget inför ev. husbygge. Tomten kommer köpas först och sedan påbörjas husbygge inom ca. 2år. Därav uppdelningen i budget.

Kostnaderna är väldigt generella och jag har fått låna uppgifter från ex byggahus.se. Även avrundade uppåt i många fall. Är baserat på ett Älvsbyhus utan större finesser ink. standardgrund, material och montering.

Med det sagt, är det någon kostnad som ser väldigt galen ut enligt eran erfarenhet? Någon viktig kostnad som jag missat?

Tabell med en budgetförteckning för husbygge inklusive tomt, omgivande kostnader och husets byggkostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Målning av hus.
 
Redigerat:
Jag kan inte se någon post för schaktning och material för grunden.

Sen kan jag tycka att kostnaderna för extra markarbete, gräsmatta och infarten är lågt räknade. Ska till en enkel tomt för det skulle jag tro.

Hur är det med eventuell fiber in i huset?

Jag skulle köra med 10% buffert. Det räcker med ganska lite för att käka upp de där 120' buffert.
 
Det blir inte mycket gräs för 50000 kr, underarbetet kostar om det görs ordentligt.

Bygglovskostnad?

Grundläggning? Platta?

Avfall, ingår det i husentreprenaden?

Underskatta inte all inredning, troligtvis mer möbler eller nya, gardiner, mattor, markiser, mörkläggning mm mm mm.
 
Strålande, tack till er båda! Precis den typen av information jag var ute efter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.