Hej

Skall installera en kamin i det fristående uterummet. 15 kvm och oisolerat. Extremt låg budget :)
Kaminen blir en Mysen 2 med 150mm rökrör och uterummet har platt plasttak så skorstenen måste gå ut genom väggen.
Inga herrejösses-krav: ska se anständigt ut, inte murkna på nåt år och vara säkert att elda.
Kommer ej användas jätteofta, utan myseldning ett dussintal ggr per år.
Vilket är det billigaste och vettigaste skorstensalternativet?
Alla ideer från bygga själv till köpa nån form av färdig lösning mottages tacksamt!
 
ska det vara en godkänd och permanent installation blir det ju inte så billigt, bygganmälan, provtryckning m.m. ska du elda utan några godkännanden så tror jag nog ändå att det blir billigast och enklast att köpa en färdig skorsten typ schidel permeter om du inte har lämpligt material som ligger och skräpar hemma, men i vart fall kommer det nog att kosta en slant att få till något vettigt. Tror nog att jag skulle siktat in mig på en gasolvärmare i stället om jag skulle värma uterummet några gånger per år.
 
D09
Kollat blocket på skorstenrör ?

Tror det ligger runt 1500kr metern annars för scheidel
 
Har kollat på schiedel och den är väl relativt billig, i form av 1100-1200 kr/m.

Begagnade insatsrör på blocket finns inget direkt billigt i rätt dimension, det mesta som säljs är typ 110 mm för olja/pellets.

Har inget liggandes och har kollat på olika varianter av att bygga själv. T.ex. 150mm-slang kostar åtminstone 450-500kr/m och på en 4-5m plus hemmapulat skalskydd och isolering så landar det ändå på en 5k.
Om jag kör på 4m skorstensrör så behöver jag hålla 150mm diam enligt bruksanvisningen till kaminen, vilket verkar rimligt.
Det är även det en stor fråga, vilka minimilängder och diam måste jag håller för att få acceptabelt drag i pipan! Det ska vara mysigt att elda en ruskig i höstkväll i uterummet, det ska inte sluta med blåaktig ansiktsfärg på akuten!

Den enskilt största anledningen till att jag funderar på att köra på icke godkänt är därför att uterummet är sisådär 2,5m högt på plintar och mitt och närmsta grannens hus är 1,5-planare som ligger hyfsat nära. Mao för att få det godkänt så behöver jag ha en skorsten som slutar en bra bit över taket på uterummet (10 grd fallande från nockarna).
Det kommer bli extra svårsotat och se allmänt stolligt ut!

Lyckligtvis är närmsta grannen "en bra granne" så jag kan hålla en avslappnad och saklig dialog med honom huruvida eldandet blir ett störmoment för honom, och jag kommer såklart själv hålla noga koll på detta.
Jag kommer givetvis prioritera absolut högst att jag kan elda säkert utan risk för brand och att röken inte blir en onödig oangelägenhet för närmsta grannen eller i mitt eget hus för den delen!
 
Vad sägs om att köra med en skorstenslös kamin som man eldar med bio-gel eller vad det heter? Då slipper du hela skorstensproblematiken.

Att sätta in en kamin utan tillstånd kan kosta massor i sanktionsavgifter. 99000:- tror jag att jag har sett någonstans.
 
D09
Finns även eldstäder för pellets som är skorstensfria, med utblås i väggen men dom är dyra tror jag
 
D09
pelpet skrev:
Vad sägs om att köra med en skorstenslös kamin som man eldar med bio-gel eller vad det heter? Då slipper du hela skorstensproblematiken.

Att sätta in en kamin utan tillstånd kan kosta massor i sanktionsavgifter. 99000:- tror jag att jag har sett någonstans.
Har för mig ca 10 000kr för ej utförd anmälan men det kan nog skilja mycket

Tror det finns rättsfall på boverket

Men gör det riktigt när du ändå håller på :)
 
Låter som det är vettigt att försöka göra det godkänt... Böter på 2-20 ggr skorstenskostnaden lockar inte!
Jag tror mycket beror på hur man eldar också... Det rör sig som sagt om myseldning kanske en 10-15 ggr per år.
Och det är inte bara för att få eldmyset såklart, utan för att ett 15 kvm oisolerat uterum inte är så mysigt på höst, vinter, vår om man inte eldar upp det lite ;)
 
Kolla på blocket...ev måste du köpa en braskamin för att få skorstenen det det kan det vara värt......
 
99k kom ifrån den här broschyren som jag tror kommer från boverket.

Helt horribel summa. Nu ska ju sanktionsavgifterna ses över men tills dess kan det vara billigast att göra det rätt.
 
ta ett vanligt stålrör bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.