J
Hej,
vi har ett dåligt isolerat suterränghus från -68 utanför Göteborg. 100 m2 i varje plan, men bottenplanet är numer i princip biyta (2 vuxna med utflugna barn). Vi planerar att bo kvar 5 år till. Vi förbrukade 10 500 kWh förra året. Borrhål 145m.

Då vår IVT gått 18 år utan problem alls, så tittar vi på IVT men frågan gäller eg produkter från alla leverantörer.
  • budgetmodell Greenline 7kw för 85’ med cop 4.2
  • mellanmodell Premium 8kw för 105’ med cop 4.7
  • varvtalsstyrd lyxmodell Geo 8kw för 125’ (cop 5.?).
Mellan- och lyxmodell ”skonar befintliga borrhålet” men inte budgetmodellen.

Dock sa vår lokala montör/reparatör (betrodd, 20 år med vp i området, dvs INTE säljare) att han inte gillade de med inverter/varvtalsreglerare, sparar inte in kostnaden och bara mer som kan gå sönder.

Hur skall vi resonera? En billigare som kanske inte kyler borrhålet men är mindre effektiv? En mellanmodell som kanske spar in sina 20’ och skonar borrhålet? Eller värstingen?

Data från 221211 (med data från 171024 inom parantes)
Ute -5.1 (4.7)
Kompressor 75.8
Värmebärare ut 40.7 (35)
Värmebärare in 32.9 (27)
Köldbärare in 0.2 (4.0)
Köldbärare ut -3.0 (0.0)
VP -6320 timmar
Fördelning 27% VV, 73% RAD
Tillskott 870 timmar
Fördelning tillskott 34% VV, 66% RAD
 
Har ni något fel på pumpen nu då??
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
J
Glömde nämna det, elpatronen har gett upp, verkar inte lönt att laga så en ny är planen. Men vilken ambitionsnivå?
 
Om det verkligen är elpatronen och inte tex kompressorn som gett upp, låter det mycket märkligt att det inte skulle löna sig att reparera. Ny pump är svindyr i dagsläget om det ens finns att få tag på.
 
J
Fast den är 18 år. Borde snart ge upp? Så frågan är om vi nu byter vilket det lutar åt, vilken ”nivå”; budget, mellan eller lyx.
 
Har du fått pris på att byta elpatronen? Kan inte tänka mig att det inte skulle vara lönt om pumpen går i övrigt. Visst är det en chansning och kompressorn kan alltid rasa nästa vecka, men...
 
J
Ok jag kollar vad det kostar och återkommer.

Men någon får ändå gärna kommentera ursprungliga frågan; budget, mellan eller lyx (verkar vara liknande indelning hos många leverantörer).

Kanske temperaturer in/ut värmebärare 2017-1024 och 2022-12-11 säger nåt om borrhålets kapacitet.
 
J
11 000 kr för ny elpatron.

Hoppas ändå nån kan kommentera, ifall vi ändå byter, vilket prissegment budget/medel/lyx som kan va rimligt med avseende på vår förbrukning och vårt borrhål?
 
Antar att ni inte har golvvärme, vad är COP vid ett högtemp-system som radiatorer är?

Jag har en Greenline HT-C9 från 2004 så frågeställningen är helt klart intressant för min del.
Har ni fått leveranstider på några av dem?

En ny patron till vår går på 6000kr, plus installation om man inte gör det själv (men det kan inte vara mer än någon timmes arbete).
 
J
Ingen golvvärme, ingen aning om COP. Ingen leveranstid ännu, och som sagt 11’ för nu elpatron.
 
COP är olika vid olika framledningstemperaturer, COP angivet hos IVT just nu är ett lågtempererat golvvärmesystem på ca 35grader, ett högtempererat system på 55grader ger ett sämre COP. Det är de siffrorna du bör jämföra.

Kolla hur leveranstiden ser ut först, det är lite av en perfekt storm just nu, komponentbrist sedan snart tre år, kontinenten vill köpa värmepumpar och Sverige vill köpa värmepumpar.

Vad är det för modell ni har idag?
 
Kan inte ge ett utförligt svar direkt.
Men pratade med en säljare från IVT i år, och då vi skulle borra nytt hål på 200m så fanns det ingen poäng alls för oss att välja mellanmodellen.
Det var just förmågan att hantera mindre hål som var dess selling-point.

Men med bara 140 meter hål så faller du nog in i målgruppen.
Har du kollat vad IVT själva säger?
 
J
Har inte fått offerter ännu men vill ha synpunkter härifrån så de inte översäljer.

Vi har basic idag, greenline 7,3 kw, och om borrhålet ändå inte klarar mer så e det onödigt att välja mellan-modellen som dessutom e på 7,8kw. Lyx-modellen går nog som sagt inte.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Antar att ni inte har golvvärme, vad är COP vid ett högtemp-system som radiatorer är?

Jag har en Greenline HT-C9 från 2004 så frågeställningen är helt klart intressant för min del.
Har ni fått leveranstider på några av dem?
Tänkte som alternativ kan denna information kanske vara intressant.
Har en Parasonic Luft/vatten monoblock som jag kör 50C framledning på för att hålla "sommar" temp inne (22.5C)
Lite COP siffror (som VP säger att den levererar)
Dygns medel temp -> COP över dygnet
20C -> COP 7.4 (väldigt trevligt att ha en pool värmeväxlare och värma poolen med denna COP )
12C -> COP 6.0
3C -> COP 4.5
-4C -> COP 3.5

Bara haft denna LVVP sen sommaren så kan inte säga hur den levererar vid ännu kallare dygnsmedeltemperaturer. (Har några enstaka dygn, men man vill ju helst ha 10, eller minst 5 iaf, dagar för att få ett bra medel )

Ska jag extrapolera med alldeles för lite info skulle jag gissa
-10C -> COP 3.0
-15C -> COP 2.5

Så bor man där dygnsmedeltemperaturer under vintern är mer är -4C är nog en bergvärmepump bättre än Luft/vatten. Jag bor i Norrköping och snitt vintertempen här är -0C (enl SMHI), så det ger en COP på kring 4
(och senaste 5åren 1C )
 
Nu har jag jordvärme, men kan man inte se på slutet av säsongen se hur mycket där är kvar att ge av borrhålet?
Men om du vill jämföra COP så ta det vid rätt framledningstemperatur.

Jag anar att det kommer vara svårt att få tag på en pump, så i all välmening så försöker jag se andra lösningar ifall det skulle behövas.
Om det bara är en slinga i patronen som gått kanske det räcker att koppla ur den så länge.
Annars kostar elementen 3000kr
https://jsenergi.com/ivt-reservdela...-3-6-kw-9kw-rund-2-8-9w-cm2-langd-465-mm.html
Eller hela patronen 6000
https://jsenergi.com/ivt-reservdela...ine-ht-c7/elpatron-komplett-9-kw-med-huv.html

Jag kikade själv av nyfikenhet på de olika modellerna och sammanfattningen du har i första inlägget summerar vad jag också kunde se.
Själv hör jag vår värmepump, så en som är tyst och eventuellt varvtalsstyrd låter intressant ur egen del. Även prisstyrning kan vara intresserat.

Samtidigt är jag försiktig angående varvtalsstyrd, mer saker som kan gå sönder. Vår har snart tuffat på i 20år, hela året (värmer källaren), dessutom med en massa extra starter då den är felkonstruerad och läcker ut varmvattnets värme i elementen. (Nu vet jag iofs inte vad som hänt pumpens första 12år, men det enda strulet att jag fått göra rent lite slangar från magnetit).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.