Hej,

finns det någon som har en ganska specificerad budget för ett lösvirkeshus man kan få granska lite?
 
Hej Lindkvist! Jag tror det finns en budget för ett standardhus som heter enkelstugan, och som finns på byggbskrivningar.se. Dom har flera andra byggnader som man kan ha nytta av, exempelvis carport och altan. Och som beskrivits i andra trådar. Eller att man tar in en offert. Felet med alla budgetar är att dom indirekta kostnaderna fattas, och som har att göra med byggprocessen. Exempelvis bygglovsavgift, kontrollansvarig och grundarbete. Sen behöver man lägga på en säkerhetsmarginal på 10% och som förbrukas väldigt fort. Tillval, felköp och dyrbara material hamnar också på slutnotan.! Mvh, PerOF
 
Precis, det är de dolda kostnaderna jag är mest ute efter. Jag är snickare så tänkte göra hela bygget själv utom el/Vvs då. Men försöker räkna hem en budget först. Tänker gå på Billigaste lösningen av hus som jag kan göra mycket av typ detta.. Vitmålat tvåvåningshus under byggnation med byggmaterial synligt och en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vitmålat tvåvåningshus under konstruktion med grusuppfart och byggmaterial framför, i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör typ allt jobb själv så tror jag att du kan bygga huset på bilden för 5000-7000kr/m2 boyta.
 
  • Gilla
cc80 och 1 till
  • Laddar…
Pågående bygge av rödfärgat lösvirkeshus med täckta fönster och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi bygger lösvirke, själva, haft minimalt med hjälp tagit extremt lång tid men det pågrund av andra omständigheter. Har en futtig byggkredit på 1,5 milj ...kan bli lite till utöver det kanske ett par hundra tusen men det är inte säkert.

Så nog går det alltid 😎
 
  • Gilla
Älgeby och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Om du gör typ allt jobb själv så tror jag att du kan bygga huset på bilden för 5000-7000kr/m2 boyta.
En vanlig byggsats går ju på runt 1,5 MSEK för en standardvilla (150 m^2), utan grund, vvs, måleri, el osv. Dvs endast brädhögen går ju på 10 000 kr per m^2 boyta.... Sen kommer som sagt allt annat på det.
 
Jo, men du behöver inte köpa en byggsats för att bygga ett lösvirkeshus. Trävirke är billigt om du köper det på på lösvikt och dessutom kan förhandla lite. Min erfarenhet är att byggmaterial generellt går att köpa in till samma pris som privatperson som byggföretagen gör, det gäller bara att vara lite smart och affärsmässig. Byggmaterialet till en standardutrustad villa kostar inte mer än 5000-7000kr/m2.

Jag och frugan har själva byggt vårt nuvarande hus, ca 250-280m2 + 100m2 vidbyggt garage. Vi har lagt ca 2 mille + tomtkostnad på detta, men den summan inkluderar även ett 30m2 uthus, en 100m2 altan, grillplats, gräsmatta, mm.
Så när jag skriver 5000-7000kr/m2 är det ingen fantasisiffra utan fullt realistiskt. Vi har dessutom inga budgetlösningar, tvärtom är det hög standard jämfört med många hustillverkare. Jag tror även att det finns andra på detta forum som lyckats bygga ytterligare billigare.
Men självklart måste du göra 99% av jobbet själv, vi lejde endast för gjutning/glättning, lösull och invändig spackling/målning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
cc80 skrev:
[bild]


Vi bygger lösvirke, själva, haft minimalt med hjälp tagit extremt lång tid men det pågrund av andra omständigheter. Har en futtig byggkredit på 1,5 milj ...kan bli lite till utöver det kanske ett par hundra tusen men det är inte säkert.

Så nog går det alltid 😎
Jag var på länsförsäkringar bank idag och pratade husbygge. Där får man ingen byggkredit för lösvirkeshus alls. Vilken bank använder du?
 
Vi nordea de har byggnadskredit.
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Tack. Ska kolla även med handelsbanken, där ligger lånen idag. Bankkvinnan på länsförsäkringar sa att de sett på arga snickaren och därför går det inte att på byggkredit på lösvirkeshus :p .däremot lånade de gärna ut pengar när huset var helt färdigt...
 
lindqvist71 skrev:
Hej,

finns det någon som har en ganska specificerad budget för ett lösvirkeshus man kan få granska lite?
Jag har en detaljerad offert/byggplan, men den är sex år gammal.
Enplanshus, boarea 110 kvm.
Säg till om du tror att den kan vara intressant så skickar jag den som PM.
 
Jag skulle också tycka det vore intressant
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har en detaljerad offert/byggplan, men den är sex år gammal.
Enplanshus, boarea 110 kvm.
Säg till om du tror att den kan vara intressant så skickar jag den som PM.
Hej! Har du lust att skicka mig den så skulle jag bli glad :)
 
7 721Bäcklin skrev:
Hej! Har du lust att skicka mig den så skulle jag bli glad :)
Oj, detta dyker upp nu 3 år senare :)
Nu är det 10 år sedan vi byggde, start april 2010, inflyttning oktober samma år.
Så jag undrar om inte siffrorna är lite inaktuella nu.
Det kanske vore bättre att fråga någon med lite mer aktuella byggprojekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.