Hej! Jag håller på att bredspackla ett rum och vid vägg vid tre blev det helt plötsligt bubblor ÖVERALLT. Vad tror ni det kan bero och framför allt, vad kan man göra åt saken?

Bubblorna är av typen att kartongen i gipsskivan släppt. Det är alltså inga luftbubblor.

Det här är en yttervägg och jag vet inte om temperaturväxlingen kan spela in? Till den här väggen användes också ett annat spackel, Miduns rullspackel (inköpt på Byggmax).

Min plan är nu att slipa ner varje bubbla (galet många dock!) så att den lösa pappen försvinner och därefter punktspackla innan nästa omgång bredspackling.

På väggen satt tidigare en vävtapet från 80-talet.

Vägg med bredspackling och synliga bubblor där underliggande kartong har släppt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med bubblor i spackel där underliggande kartong har släppt, från ett bredspacklingsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skanfals skrev:
Hej! Jag håller på att bredspackla ett rum och vid vägg vid tre blev det helt plötsligt bubblor ÖVERALLT. Vad tror ni det kan bero och framför allt, vad kan man göra åt saken?

Bubblorna är av typen att kartongen i gipsskivan släppt. Det är alltså inga luftbubblor.

Det här är en yttervägg och jag vet inte om temperaturväxlingen kan spela in? Till den här väggen användes också ett annat spackel, Miduns rullspackel (inköpt på Byggmax).

Min plan är nu att slipa ner varje bubbla (galet många dock!) så att den lösa pappen försvinner och därefter punktspackla innan nästa omgång bredspackling.

På väggen satt tidigare en vävtapet från 80-talet.

[bild][bild]
Glömde nämna att bubblorna kom DIREKT vid påföring av spackel.
 
Det är ju så det blir när man spacklar. Är bubblorna kvar när det torkat så river man bort det lösa och spacklar i mer.
 
raveper raveper skrev:
Det är ju så det blir när man spacklar. Är bubblorna kvar när det torkat så river man bort det lösa och spacklar i mer.
Det här är första gången jag spacklar/bredspacklar så jag säger absolut inte emot dig, men jag tycker bara det är märkligt att det inte blev så på de första väggarna. Det är dessutom väldigt mycket bubblor. Säkerligen hundratals. Vad menar du med ”river”? Är slipa en bra metod?
 
Allt löst skall bort. Riva eller slipa kommer du märka vad som funkar bäst.
Troligen satt väven inte bra eller med fel lim. Därför bubblar det sig.
 
Sådär blir det när man spacklar på tapet eller liknande…..

tapeten/väven bubblar pga av fukten i spacklet.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Sådär blir det när man spacklar på tapet eller liknande…..

tapeten/väven bubblar pga av fukten i spacklet.
Bubblorna kom direkt. Vad är ditt råd?
 
Jag hade nog gjort så som du tänkt….gå på varje bubbla. Det beror kanske på hur många lager tapet/väv det är under och hur stort rummet är…..

litet rum, många lager tapet och många bubblor då hade jag nog tagit ett omtag och tagit ner allt.

Jag kanske hade använt en mattkniv och skurit bort en del bubblor….du får testa

Sen kollar du av väggen i släpljus….så att det blir så bra som du vill.
 
Vill man inte ha bubblor får man spärra innan spackling.
 
D Derbyboy skrev:
Jag hade nog gjort så som du tänkt….gå på varje bubbla. Det beror kanske på hur många lager tapet/väv det är under och hur stort rummet är…..

litet rum, många lager tapet och många bubblor då hade jag nog tagit ett omtag och tagit ner allt.

Jag kanske hade använt en mattkniv och skurit bort en del bubblor….du får testa

Sen kollar du av väggen i släpljus….så att det blir så bra som du vill.
Jag ska börja med sandpapper. Funkar inte det så får det bli kniv. Det är ingen tapet under.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vill man inte ha bubblor får man spärra innan spackling.
Okej. Ska tänka på det i fortsättningen. Men vad gör jag nu?
 
Små bubblor brukar gå att slipa av men större får man skära bort.
 
Spärra med lösningsmedelsbaserad färg är det som fungerar allra bäst.
Gamla tapeter bubblar sig nästan alltid annars oavsett hur noga man försöker riva det lösa.
 
M MagHam skrev:
Spärra med lösningsmedelsbaserad färg är det som fungerar allra bäst.
Gamla tapeter bubblar sig nästan alltid annars oavsett hur noga man försöker riva det lösa.
Det sitter ingen tapet kvar på väggen. Detta gäller pappen/kartongen på gipsskivan.
 
Vid andra spackelomgången fortsatte det att komma bubblor, men jag upplever att de är färre. Det går inte att använda den här lösningsbaserade färgen EFTER spackling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.