Hej

Jag har haft en firma här som lagt helt nytt tak. Bara de gamla takstolarna är kvar. De la taket i vintras när det var kallt. När det varit grått och regnigt har jag inte tänkt på att det är luftbubblor i pappen. Nu syns de tydligt både när solen står på och taket är över 10 grader samt när det är frost.

Ska det se ut så här?
Vad kan hända?
Vad kan jag kräva från byggfirman?
(För ca 10 år sen la de tak på det huset vi bodde i då. Det såg helt slätt och fint ut och vi var nöjda)
Tacksam för utlåtanden och råd.
 
  • Tak med synliga luftbubblor i pappen på en byggnad, stegar lutade mot husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med synliga luftbubblor i svart takpapp på ett hus med träfasad och tvättlinor framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt svart tak med synliga luftbubblor och en skugga, mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svart takpapp och synliga bubblor under solsken, med takfönster och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat hus-tak med synliga luftbubblor i takpappen, under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt tak med synliga luftbubblor och solreflektion, över en husfasad med vårfrost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ska det se ut så här?
Nej det ska det såklart inte. Att risken finns att ett tak inte blir 100% på vintern får man nog acceptera då det är jäkligt svårt samt att papp likt allt annat expanderar av värmen men detta är på en helt annan nivå.

Vad kan hända?
Troligtvis ingenting, papp krymper en aning över tid så om någonting så lär det blir aningen bättre.

Vad kan jag kräva från byggfirman?
Jadu det är inte så lätt att svara på men det finns ju åtgärder som är rimliga att kräva för dom värsta bubblorna men dom innebär ju att skära sönder taket och laga med remsor. En bra början är väl att ringa och berätta att du är missnöjd och ta det därifrån.

Du kan också gå direkt till papptilverkaren eller om du fått någon garanti (följer med flera av dom största tillverkarna) och söka råd där.
 
Tack för snabbt svar!

När du skriver att ”detta är på en helt annan nivå”, menar du att det ser mycket värre ut än andra tak som är lagda på vintern.

Har för mig att jag hört att pappen blir mer skör och går lättare sönder där det är luftbubblor. Stämmer det?

Eller det är bara att det inte är snyggt som är ett problem?

Rickard. Rickard. skrev:
Ska det se ut så här?
Nej det ska det såklart inte. Att risken finns att ett tak inte blir 100% på vintern får man nog acceptera då det är jäkligt svårt samt att papp likt allt annat expanderar av värmen men detta är på en helt annan nivå.

Vad kan hända?
Troligtvis ingenting, papp krymper en aning över tid så om någonting så lär det blir aningen bättre.

Vad kan jag kräva från byggfirman?
Jadu det är inte så lätt att svara på men det finns ju åtgärder som är rimliga att kräva för dom värsta bubblorna men dom innebär ju att skära sönder taket och laga med remsor. En bra början är väl att ringa och berätta att du är missnöjd och ta det därifrån.

Du kan också gå direkt till papptilverkaren eller om du fått någon garanti (följer med flera av dom största tillverkarna) och söka råd där.
 
Rickard.
Ja precis vissa av dom horisontella vecken kan jag knappt fantisera fram hur dom lyckats med.

Lägger in en bild på ett tak som gjordes under rätt otrevliga förhållanden och kallare än -20° som inte blev perfekt, bilden är tagen när vårsolen värmt upp pappen till ett antal plusgrader och detta är väl lite på gränsen tycker jag personligen, ser aningen bättre ut idag.

Nånting ska ju alltid gå sönder först men jag skulle säga att det bara handlar om utseende under förutsättningen att allt är svetsat bra, skruvat korrekt osv.
 
  • Tak med horisontella veck uppvärmda av vårsolen, med skuggor av räcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ombyggare
  • Laddar…
Tack för input och bild.
 
Mikael_L
Jag tycker att all bilder utom kanske den första ser ganska normala ut för underlagspapp.

Den första bilden har ett ganska tråkigt horisontellt veck.

Jag reagerar mer på att våderna inte ligger horisontellt. Horisontella våder tycker jag är det rätta
 
Mikael, jag är helt nybörjare på tak. Våder? Menar du pappen som rullats ut vertikalt?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att all bilder utom kanske den första ser ganska normala ut för underlagspapp.

Den första bilden har ett ganska tråkigt horisontellt veck.

Jag reagerar mer på att våderna inte ligger horisontellt. Horisontella våder tycker jag är det rätta
 
Rickard.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att all bilder utom kanske den första ser ganska normala ut för underlagspapp.

Den första bilden har ett ganska tråkigt horisontellt veck.

Jag reagerar mer på att våderna inte ligger horisontellt. Horisontella våder tycker jag är det rätta
Det är ju inte underlagspapp på någon bild?
 
Mikael_L
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ju inte underlagspapp på någon bild?
Ajaj, jag insåg kanske inte att detta var ytpapp.
Ja då ser det bedrövligt ut, inte acceptabelt.
 
Hade en takläggare härför en tid sedan som skulle lämna pris på ett nytt tak.passade då på att fråga om mina bubblor på ett annat tak och fick till svar att det blir så när man lägger tak på vintern pga rörelser och krympningar. Låter dock lite långsökt, nog kan man lägga tak vintertid?
 
Rickard.
Chubba Chubba skrev:
Låter dock lite långsökt, nog kan man lägga tak vintertid?
Det kan man men för att få samma estetiska resultat så krävs det mycket mera tid och ansträngning.
 
Redigerat:
Hur länge sedan är bilden tagen? Byggarna säger här att det rättar till sig under sommaren…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja precis vissa av dom horisontella vecken kan jag knappt fantisera fram hur dom lyckats med.

Lägger in en bild på ett tak som gjordes under rätt otrevliga förhållanden och kallare än -20° som inte blev perfekt, bilden är tagen när vårsolen värmt upp pappen till ett antal plusgrader och detta är väl lite på gränsen tycker jag personligen, ser aningen bättre ut idag.

Nånting ska ju alltid gå sönder först men jag skulle säga att det bara handlar om utseende under förutsättningen att allt är svetsat bra, skruvat korrekt osv.
 
Inte att förglömma att pappen är hård på vintern och därför är det inte helt lätt att lägga ut den snyggt. På sommaren nästan flyter den ut av sig själv. Så det kan ju vara en idé att lyfta det med firman (som du redan gjort) och sen ge det till efter sommaren och se. Har haft en del papp som såg ganska risig ut efter läggning av amatör i januari men efter en sommar är det slätt och fint!
 
Rickard.
O ombyggare skrev:
Hur länge sedan är bilden tagen? Byggarna säger här att det rättar till sig under sommaren…
Taket är nog ungefär 4-6månader på bilden, papp krymper en hel del första året men det känns väldigt tveksamt att ditt skulle gå till sig men det är svårt att säga.

Du kanske kan få dom att lova (skriftligt?) att åtgärda de fel som är kvar nästa sommar om det är kvar nått?

Om det känns bättre så tycker jag allt förutom bubblorna ser vettigt ut så det är nog inga nybörjare som gjort ditt tak, möjligtvis att dom inte är van vinterjobb.
 
  • Gilla
ombyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.