Har spaltat en tapet som nu ska tapetseras över. Har slipat, spacklat, slipat och förlimmat. När jag förlimmade kom det upp tusentals små bubblor överallt, men alla lade sig när tapetklistret hade torkat.

När det nu sitter fyra våder av den nya tapeten uppe så är den full med liknande bubblor. Är det den bakomvarande tapetens bubblor som inte vill lägga sig en andra gång? Eller är det otillräcklig utslätning av den nya tapeten eller något annat som vi missat?

Dessa fyra våder måste nu tapetseras om. Vad är då bästa sättet att undvika ytterligare bubblor? Bredspackla? Måla med oljebaserad grundfärg? Att måla ger ju en ganska grov yta tyvärr, även om det låter enklast.
 
Själv brukar jag aldrig förlimma.
Får du inte bort den gamla tapeten?
Bredspackla är en lösning. Reparationstapet / tunn gips ett annat.
 
Jag har inte riktigt försökt att få bort hela den gamla tapeten. Det var inget som visade sig sitta löst när jag spaltade den, och eftersom bubblorna la sig efter förlimningen så trodde jag inte att det skulle bli något problem.

Ser nu att bubblorna lägger sig mer och mer för varje dag som går i alla fall. Kanske blir bra till slut, men det känns ändå riskabelt att fortsätta tapetsera utan att vara säker på att det inte blir några bubblor kvar.
 
är det ett gammalt hus?...vad är det för skivor bakom alla tapeter?
Hade jag varit du så hade jag smällt upp 6mm rep-gips på alla väggar
för då kommer du bli jättenöjd. Det gjorde inte jag när vi flyttade till
vårat hus och det fick jag bistert ångra på en del ställen. Nu när jag
gör om så gipsar jag om alla väggar för då blir resultatet 100 procentigt.
Om nu bubblorna lägger sig så kan jag lova att den understa tapetskarven
har en papp-remsa och där kommer det garanterat bli en synlig rand
där understa tapeten är lös från underlaget och kommer vara fult på vissa
ställen.
Klokt att inte fortsätta tepetsera. Rep-gips är inte dyrt och rätt lätt att sätta
upp så gör det..
/
M
 
Är den nya tapeten Easy-up eller liknande? De är ju tätare än vanliga gammaldags papeprstapeter, så det är inte alls konstigt om det tar några dagar innan det lägger sig.
 
Jag tapetserade i vårt gamla hus och där var ett lager med 4-5 olika tapeter under. Många bubblor blev det, men efter en vecka hade de lagt sig. Vänta och se innan du fortsätter.
 
Dom flesta blåsorna lägger sig inom 24 timmar..
Det finns lite små knep man kan använda sig av om blåsorna är kvar men det blir sällan "jätte bra"
Tex: spruta in lim i blåsar med en spruta.
Grund arbete är A och O inom måleri.
Lycka till
 
Målade över allt med en alkydfärg i stället. Verkar bli bra. Förtunnad, tunt lager och kort lugglängd gav väldigt fin yta ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.