Hej!

Har målat två lager på renoveringstapet och behöver hjälp/råd. Under renoveringstapeten sitter två lager gammal tapet där jag kanske fick bort 40-50 procent av de tidigare tapeterna innan jag la på renoveringstapeten. Tyckte det mesta såg rätt bra ut med bara renoveringstapeten på, även i släpljus. Nu efter två lagers bra väggfärg så syns ytskikt från gammal tapet igenom, renoveringstapeten har som veckat sig (allt att byggnaden satt sig ytterligare trots gammal?) och där jag spacklat skarvar/spräckta bubblor syns skillnad.
Ca 1 dygn sen senaste lagret färg.

Tänker alternativen som nedan:
- riva och ånga bort totti. Börja om fräscht och rullspackla
- spärra/ grunda och rullspackla ovanpå befintligt. Blir det för tjock lager liksom? Bra spärr/tapetgrund för detta ändamål?
-Måla och måla och hoppas att färg fyller.

Vad tror och tänker ni?
Kan ladda upp fler bilder om ni vill.
 
  • Målad vägg med synliga ytskikt från gammal tapet och veck på renoveringstapeten. Nederdelen visar spår av nyligen applicerad väggfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vitmålad vägg där en lodrät skarv i renoveringstapeten syns, vilket skapar en veckad effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vägg täckt av renoveringstapet, med synliga ytskiktsproblem och veck, inomhus med plastskyddade golv och ett fönster i hörnet, mot en utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar i sådana här lägen rekommendera renoveringsgips (och få på pälsen av dem som av någon anledning inte gillar sådant). Med det är annars ett bra sätt att snabbt få släta väggar utan alltför många fula ord.

Svårt att se på bilderna men förmodligen går det att bredspackla på befintlig tapet. Fast då ska du skära bort vecken helt samt spackla i skåran som uppstår tillsammans med glasfiberremsa (ifall det nu är sättningar t ex).

Att försöka fylla med färg är något jag försökt alltför många gånger 🤦‍♂️
 
D
Kan du bredspackla? Behöver du vara där?

Annars kan du skära loss alla bubblor, spärrmåla med någon oljefärg (alkyd?) och sen bredspackla. Gjorde det på några väggar hemma, inte det roligaste men blev bra och gick nog hyggligt snabbt.

Gips är ju också bra men behöver också spacklas, är otympligt att få hem mm.

En smaksak!
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag brukar i sådana här lägen rekommendera renoveringsgips (och få på pälsen av dem som av någon anledning inte gillar sådant). Med det är annars ett bra sätt att snabbt få släta väggar utan alltför många fula ord.

Svårt att se på bilderna men förmodligen går det att bredspackla på befintlig tapet. Fast då ska du skära bort vecken helt samt spackla i skåran som uppstår tillsammans med glasfiberremsa (ifall det nu är sättningar t ex).

Att försöka fylla med färg är något jag försökt alltför många gånger 🤦‍♂️
Jo renoveringsgips lät inte helt tokigt, slätt blir det iallafall! Har du någon erfarenhet/tanke kring hur det blir mot renoveringstapeten om man skulle köra gipsbruk/montagelim för att få upp skivorna?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Kan du bredspackla? Behöver du vara där?

Annars kan du skära loss alla bubblor, spärrmåla med någon oljefärg (alkyd?) och sen bredspackla. Gjorde det på några väggar hemma, inte det roligaste men blev bra och gick nog hyggligt snabbt.

Gips är ju också bra men behöver också spacklas, är otympligt att få hem mm.

En smaksak!
Har klent förtroende för mig själv på bredspackling, men av det jag lusläst mig till på forumet kanske jag kan få till en rullspackling. Behöver ej va i lägenheten under tiden.

Kritar upp det som ett alternativ, tack!
 
D
V viktorlindh1 skrev:
Har klent förtroende för mig själv på bredspackling, men av det jag lusläst mig till på forumet kanske jag kan få till en rullspackling. Behöver ej va i lägenheten under tiden.

Kritar upp det som ett alternativ, tack!
Det grejar du! Kolla på jon bratlie / målarpappa på tuben så är självförtroendet på topp sen och det är allt som behövs.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D
V viktorlindh1 skrev:
Jo renoveringsgips lät inte helt tokigt, slätt blir det iallafall! Har du någon erfarenhet/tanke kring hur det blir mot renoveringstapeten om man skulle köra gipsbruk/montagelim för att få upp skivorna?
Sättlim, många strängar, inga problem.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sättlim, många strängar, inga problem.
Hmm får grunna lite på båda alternativen. Låter som det blir en del spackling oavsett, men vore skönt att slippa riva först.
 
Kan man skära och injicera nytt lim och pressa tillbaka. Sedan spackla över snittet och slipa samt måla? För limmade du den gamla tapeten och lät torka ett varv innan du limmade upp renoveringstapeten? Gammal vägg med flera lager tapet suger ju lim/vätskan ojämnt!
 
V viktorlindh1 skrev:
Jo renoveringsgips lät inte helt tokigt, slätt blir det iallafall! Har du någon erfarenhet/tanke kring hur det blir mot renoveringstapeten om man skulle köra gipsbruk/montagelim för att få upp skivorna?
Helst skruva i befintlig vägg, om det är t ex plankvägg bakom.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.