Hej,

Lejde ut målning av husfasaden i slutet av juli då det var hett och soligt. Gubbarna tvättade med husvask och skrapade löst sittande / krackelerad gammal färg innan grundning med Demidekk Visir och sen två lager Demidekk Ultimate samt ett extra stryk pä hattläkten där det inte täckt ordentligt. Den gamla färgen var Nordsjös oljefärg.

Nu efter ca en månad dyker bubblor upp på väst- samt sydsidan (solsidor) endast i "dalen" på hattläkten.

Jag målade själv om förrådet/carporten ett par veckor sedan men har inte sett dessa fenomen, ännu. Jag körde samma metod med vask, skrapning, grundning och två lager färg. Det var jäkligt hett när jag målade och solen låg på av och till. Någon som har en teori?

ImageUploadedByTapatalk1377542159.750765.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1377542177.989443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Redigerat:
Var huset målat med linoljefärg eller alkydoljefärg innan? Det ser nämligen ut som linoljeblåsor.
 
Bubblorna känns mjuka och gummiaktiga. Ska dissikera en blåsa imorgon med rakblad och gå ner på djupet så att säga. Kan inte minnas om det var linolje eller alkydoljefärg sedan tidigare, hade med en färgflaga till en färhandlare för rådfrågning och det skulle vara ok att köra med Demidekks system.

En teori bara... Kan målarna strukit på för tjockt med Visir grundning tro, så att "en hinna bildats"?
 
Grannen hade samma problem, fick rådet av färgaffären att byta fasad. Orsaken var just att brädorna var behandlade med linolja i något skede. Spelade ingen roll vad man använde för färg, problemet kunde uppstå ändå....
 
Stryka på för tjockt med Visir måste vara svårt, den är ju blaskig som vatten om jag minns rätt?
 
Har läst att om själva ytan är för varm när den målas så kan det också uppstå bubblor.
Annars är det säkert linolja som tidigare nämnt
 
Enligt färgaffären har inte linolja använts på länge för nybyggen. Vårt hus är byggt 2004.

När jag skär med rakblad runt bubblan så är det rent trä under med eventuell fabriksgrundning då träet har lite mjölkvit nyans. Kanske dåligt skrapat på just dessa ställen i kombination med solvarm fasad vid målning.
 
Jag fick samma problem när jag målade om ett par dörrar till en bod. Det berodde på att jag målade när solen låg på. Det var oljefärg. Tog bort färgen och målade om, denna gång inne i garaget = bra resultat.

Färgen torkade för snabbt fick jag förklarat för mig men jag vet inte om det är därför det blir så här?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.