Vad har jag gjort för fel?

Mitt radhus har fasad mot väster och mot öster. Vad jag har förstått är målning på solheta fasader mindre bra. Jag har gjort detta ändå på min väster sida (målat på kvällen efter jobbet...). Östersidan har jag också målat på eftermiddag och kväll men då har fasaden varit i skugga och jag har känt mig mig trygg (eftersom fasaden inte är solhet).

Problemet är att antal bubblor har uppkommit på min östfasad :( ! Det var ju den sida jag kände mig mest trygg med.

Vad gjorde jag för fel?

Jag har använt Beckers Perfekt täcklasyr.

/Fredrik
 
Jag vet att bubblor kan uppkomma om du målar på en för fuktig fasad.
 
Svårt att svara på, lastkaj ovan har svarat för ett av problemen med fuktigt underlag, men förmodar att Du varit införstådd med detta då du talar om starkt solsken, under din målning.
En annan anledning är en "dålig" färg, jag menar att de mindre färgtillverkarna saknar labratoruim för utvekling av sina produkter, som de större tillverkarna har. Det har därför varit känt att färger med lägre kvalitet, torkat snabbare på ytan, och därmed har färgen under förgasat sig, och bubblor uppstår. Men du har använt en känd tillverkares täcklasyr, därför faller även den gissningen bort. Men det kan vara så att du lagt på för tjockt med färg, den ena gaveln var uttorkad och kunde ta emot en mängd färg, medan den andra inte. Bättre att köra med tunnad färg, och måla 2 gånger. Ibland kan man även se, att det är på knastarna som blåsorna finns, då dessa inte suger åt sig färgen, som träet i övrigt
 
Okej, tack för svaren lastkaj och saturnus. Jag tror inte att bubblorna har uppkommit för att fasen inte varit fuktig. Jag har målat den när den var skugga efter några timmar av solsken. Jag målade i början av juni när det som varmast. Jag kan inte heller påminna mig om att jag har målat med mer färg på västfasaden än på östfasaden. Jag ska undersöka det där med kvistar. Det kan nog vara en rimlig förklaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.