På ett ställe i min lägenhet hade taket bubblat sig ganska mycket. Jag fick för mig att det kunde vara fukt från grannen ovan så jag tog bort lite, lite till osv. Nu blir frågan hur jag återställer det hela? Jag är inte jättesugen på att ta ner hela taket men ytskiktet kommer ner som stora flak. Det skulle gå lätt att ta ner hela taket genom att sticka in en spackelspadar och vrida.

Huset är från 1944, känns som taket är bredspacklat och sedan målat många många gånger.

(inga tecken på fukt åtminstone)
 
  • Skadat tak med bubblor och flagor i ytskiktet, indikerande möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bubblat tak med skador där ytskiktet lossnar i stora flak nära taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat tak med en stor flagnande och bubblig yta över köksskåp i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Düsseldorff
Du måste avlägsna all lös färg, sen spackla, slipa och måla. Inte helt osannolikt att du behöver måla hela taket för att det inte ska synas eftersom takfärg är så matt.
 
Det skulle isf betyda att hela ytskiktet på taket tas ner. Jag kan ju liksom fortsätta att bara bryta bort sjok av färg och gammalt spackel, tycks över huvudtaget inte sitta fast i betongen.
 
Är det limfärg (kritfärg) under?
 
Intressant att du frågar, när jag tog ner flagorna så blev det väldigt kritigt. Det yttersta lagret var inte kritigt, alltså det lagret som las på sist.
 
Jag funderar på att limma fast kanterna, dvs spruta in lim och sen sätta i press med stöttor. När det torkat så spacklar jag området och försöker få till strukturen med rollern.

Vad tror ni?
 
Precis som @Ludde Jakobsson också misstänker ser det där ut som klassisk 40-talslimfärg, något jag själv haft eviga problem med i en gammal lägenhet från den tiden.

Det är förmodligen snudd på omöjligt att få till en snygg lagning av det där, men å andra sidan är det ju sjukt enkelt att plocka ner. In med en spackel och riv ner lagom stora sjok. Sen borsta av kritrester, tvätta och grundmåla ordentligt så kommer du få ett kanonfint nytt tak. :)
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Känns som för mycket jobb just nu eftersom det skulle kräva att rummet tömdes.

Vad testade du för att få det snyggt. Jag behöver absolut inte få det perfekt utan bara bättre.
 
D Derbyboy skrev:
Vad testade du för att få det snyggt. Jag behöver absolut inte få det perfekt utan bara bättre.
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" som någon sa...

Eftersom taket bakom färgen med största sannolikhet är täckt av ett lager kritdamm kommer det bli svårt att få något klister att fästa. Om alternativet är att inte få takbitar i huvudet så föreslår jag att du gaffatejpar ihop sprickorna, men min praktiska erfarenhet och vad målarna som till sist fixade mina tak sa är obönhörligt: har ett sådant tak väl börjat spricka/rasa så kommer det inte att sluta. :-/
 
Ja vi får se.....Tack

Jag ska ge det ett försök. Försöka borsta bort kritan närmast inneför kanten och sen fästa taket med tapetklister. Är tapetklister bäst för ändamålet?

Fungerar det inte så får jag ta ner hela taket.
 
  • Gilla
Diskod
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja vi får se.....Tack

Jag ska ge det ett försök. Försöka borsta bort kritan närmast inneför kanten och sen fästa taket med tapetklister. Är tapetklister bäst för ändamålet?

Fungerar det inte så får jag ta ner hela taket.
Jag har haft ett flertal tak med limfärg och dessvärre vet man aldrig resultatet av sin behandling. Tapetklister kan limma eller så kan det få resten att släppa. För två år sedan skulle jag tvätta ett tak innan målning och både jag och en annan målare var säkra på att det inte var limfärg. Efter tvätt så var det bara att ta fram stora skrapan och skrapa ner 40 kvadrat .
 
Finns det något bra lim (alltså inte tapetlim) som man skulle kunna spraya in under flagorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.