I maj dränerade jag om runt huset vilket säkert inte gjorts sedan huset byggdes 1950. Huset har källare och på kritiska ställen sol under markytan i hörnen samt nästan hela södersidan hade färgen börjat bubbla, bli porös och på vissa ställen bli svarta fläckar. Sakkunniga menade att detta inte var farligt utan att det lätt går att fixa efter dränering.

Sagt och gjort dränerades det i maj och Isodrän lades efter konstens alla regler. Efter ca en månad märktes en klar förbättring av källarmiljön både vad gällde lukt och förmåga att torka tvätt. Man sade mig då att det långsamt kommer torka upp i källaren och att jag bara kan låta allt vara ett bra tag. Mycket möjligt att de som tittat, hantverkare, har rätt men idag städade jag upp ordentligt i hela källaren och åkte och hyrde en avfuktare för helgen. Under ca 6 timmar har den dragit ut 1-2 l vatten men då har torktumlaren gått så en del kommer nog av den. Jag tycker med andra ord att det verkar ok.

Nu till min fråga: hur gör jag med väggarna, de kan ju inte se ut som de gör. Nu är inte jag proffs på detta men för mig ser väggarna ut som typiska betongväggar och ligger till 70% under jord. De är målade med en färg som alltså bubblar sig där det varit blött och blir till pulver ok jag tar på bubblorna. Det finns även svara partier, mest i hörnen, som egentligen inte känns blöta.

Tips?
 
Kortfattat:
Hyr en slipmaskin & dammsugare, slipa alla (ytter)väggar, laga eventuella hål, måla med en färg som andas tex silikatfärg eller sockelfärg.

På bla 60- & 70-talet målades det gärna med tät plastfärg som stänger ute/inne all fukt.
 
Demmpa skrev:
Kortfattat:
Hyr en slipmaskin & dammsugare, slipa alla (ytter)väggar, laga eventuella hål, måla med en färg som andas tex silikatfärg eller sockelfärg.

På bla 60- & 70-talet målades det gärna med tät plastfärg som stänger ute/inne all fukt.
Jo så är det nog på de ställen där färgen bubblar sig. Går det att behandla de svarta partierna på samma sätt? Det svarta är ju rimligen fukt på riktigt och borde ju vara svart ända utifrån eller?
 
Om du lägger upp några bilder på väggarna så är det lättare att ge svar.

Jag misstänker & antar att dom svarta fläckarna är ganska ytliga.

Du ska inte bara slipa på dom ställena som färgen släpper på utan på hela väggarna.

Vi har källarhus från -69 där alla ytterväggar förutom i gillestugan är målade med tät plastfärg, i främst ett rum har det läckt in fukt så att delar av färger har släppt/bubblat, dessa partier är i skarvarna mellan polstenarna. När vi flyttade in så skrapade jag bort all lös färg (ville snabbt fixa till rummet lite ytligt, väntade med stora renoveringen tills vi dränerat om och isolerat på utsidan) och målade väggarna med sockelfärg. På en del kanter runt (utanför) där jag skrapade bort färgen har den gamla kvarvarande färgen börjat bubbla sig.

Så det gäller att få bort all gammal tät (plast) färg innan man målar med färg som andas.
 
Hörn av ett rum med fukt- och mögelskador på målade väggar samt en synlig strömkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn med synlig fuktskada och mögel under renovering, omgiven av blå och gul plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra idé �� får se om detta fungerade. Den första bilden är på ett hörne där det är målat med den färg som jag oxå tror är fel. Det är även det svartaste hörnet. Den andra bilden är från ett annat rum där det inte är målat på samma sätt så där har fukten tagit en mer utbredd form på något sätt.

Jag hängde med på att det var hela väggen som gällde, blir ju ett ruskigt jobb men kommer även bli ett tokigt lyft för fastigheten att få det där under kontroll. Kan oxå tillägga att jag inte har någon som helst intention att klä dessa väggar mer än någon kvadratmeter kakel för att göra snyggt vid tvättmaskinen.☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.