Ja, som rubriken säger, det bubblar i vasken i köket när tvättmaskinen tömmer. Tvättmaskinnen är kopplad till vaskens avlopp i tvättstugan så fyller jag och tönmmer den vasken är det samma sak. Jo, även när diskmaskinen tömmer så bubblar det. Vad kan det bero på?
 
Rensa vattenlåset.
 
Räcker nog inte med bara vattenlåset, fortsätt nedåt i rörsystemet också.

Protte
 
Vilket vattenlås skall jag rensa? Det till vasken i köket där det bubblar eller det som tvättamaskinen är kopplat till?
 
Inget av dem skulle jag vilja säga. Som Prototypen skriver så sitter nog stoppet någonstan i ditt avlopp som är gemensamt för båda två.
Så börja med den gamla kära metoden att hälla i rengöringsmedel och diskmedel några deciliter och sedan 1-2 liter varmt vatten, låt verka i 10-15min. Och sedan kör du i massa varmt vatten, värm gärna några kastruller på spisen som du börjar med och sedan direkt fullt blås från kranen. Det räcker troligtvis om du gör detta från diskhon.
Du kan få göra det några gånger. Skulle det inte hjälpa så är det rensband eller spolslang till högtryckstvätt som kan vara nästa steg.
Man kan även få kluckande ljud om avloppningsluftningen inte fungerar bra, men hos dig låter det mera som begynnande stopp i avloppet.
 
Jag brukar få samma fenomen när det är stopp i trekammarbrunnen. Det kan även klucka i golvbrunnen i duschen när man spolar på toa.
 
Är definitivt ingen expert på området, men det jag kan berätta är att jag hade exakt samma problem. Sedan kom en rörmokare och gjorde en hel del arbete hos mig i samband med ett badrumsbygge, bl.a. byttes en gammal igenproppad avluftning ut mot en ny med vakuumventil, när det var klart så slutade det att bubbla...

Jag hade, precis som tidigare rekommenderats, provat med mängder av hett vatten för att rensa eventuella proppar, och även kollat så att avluftningen verkar ok.
 
Hmm... verkar som om jag får användning av min avloppsrensare som kom med när jag köpte högtryckstvätten...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.