P
Inga erfarenheter, men väl åsikter :)

Bubba är väl lite begränsad hårdvarumässigt jämfört med en "stor" server. Men är du ute efter en enkel hemmaserver som klarar att lagra filer, strömma musik och i film med en låg energiförbrukning så är det nog ett klipp. Den kör Debian så det är enkelt att lägga till de funktioner som eventuellt saknas.

Jag använder inte Bubba själv, men har tittat på den och några av Qnaps nas för att lösa just fillagring och mediaströmmar hemma. Just nu lutar det nog mer åt en Qnap, men Bubba finns fortfarande med på listan
 
Åh, läste precis om en svensk variant för typ samma pengar, skall sova på saken för att komma på vad hemsidan hette.
 
P
fresve skrev:
Åh, läste precis om en svensk variant för typ samma pengar, skall sova på saken för att komma på vad hemsidan hette.
Hm, kan det vara Bubba du tänker på? Excito håller till i Malmö enligt deras kontaktsida.
 
Tja, beror nog på vad man vill ha sin "server" till men eftersom den ska vara hemma och det är ens egen elräkning som piskar lädret så är nog Bubba ett bra alternativ (vad jag har läst). Själv har jag köpt mig en Netgear Duo NAS, som också är en linux-NAS, och eftersom jag jobbar hemma och programmerar... ja, jag kunde enkelt peta in Subversion och få en jättebra backup till mina program. Det är styrkan med öppen källkod (~"Linux"). Har man tur så har någon anpassat det man behöver till prylen ( = NAS:en)
 
Det jag inte riktigt får ordning på i huvudet med Bubba-varianten är detta med lagringen av data. För att få tillräckligt stor lagringskapacitet måste man ansluta något diskkabinett via esata. Frågan är då hur man ordnar en reduntant lagring av datan? Att bara spegla en 2GB intern disk till något annat duger inte.
 
Kan inte svara på det men... det aktualiserar två saker med det man kallar "backup".

1. Redundans, som kan var någon form av RAID, Kraschar en disk så ska man ha datat kvar. Peta in en ny disk och den hela disken speglar sig.
2. Backup. Lagrar/skriver man över, skit in i sin "backup" så måste man kunna backa och få tillbaka sina gamla filer som var OK. Alltså en tredje disk/tape som innehåller "förra veckans" backup.

Å så kanske en svag trea... går det åt skogen så är det väl så. Livet måste gå vidare än då!? :) Kompisarna slipper bli plågade av alla 354 bilderna från semestern i Säffle?

/Beng-Ha
Bodegan
 
Ja det blir ett trevligt koncept som kanske kan funka. Men jag antar att man får konfigurera Promise-lådan från någon extern pc - ser ut att vara någon windowsprogramvara till den. Och priset blir ju lite jobbigt - 6000sek innan man börjat montera diskar i den - det är avsevärt dyrare än tex en WHS-burk.
 
Jag skulle välja en WHS alla dagar före en NAS, det går att använda till så mycket mer och med de små ITX-lagringschassina som börjat dyka upp kan man köra upp till sex diskar riktigt strömsnålt.
 
Har du lust att ge något exempel på dessa chassien? I WHS tråden kanske...!
 
fredl skrev:
med de små ITX-lagringschassina som börjat dyka upp kan man köra upp till sex diskar riktigt strömsnålt.
Kan du ge några exempel här också? ;)
 
Prylgalen som man är så efter att ha läst denna tråd blev jag riktigt sugen på en Bubba Two... :) Utan att riktigt veta vad jag ska ha den till så budade jag hem en 500 gb på tradera för drygt 1500 kr så jag fick den ganska billigt(?). Tills jag kommer på hur jag ska använda den bäst så får den fungera som nätverksdisk till PS3 och Macbooken. I framtiden får den nog agera server åt hemidan mail vilket jag har fattat att den ska vara bra till.
 
Hej,
Jag tycker ni skall titta på den här sidan http://www.sweclockers.com/artikel/6229-bygg-din-egen-miniserver
Alltid skönt att bygag eget om man kan, för då kan man få den att göra precis vad man vill.

/Erik


*edit man kan ju helt klart ta billigare diskar än vad de har beroende på vad man har för krav på datasäkerhet och uptime etc :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.