Har en Stiga Park som det sitter en BS 8 hp motor på. Motorn är rejält trögstartad, jag funderar på om det kan vara dålig kontakt i någon del i tändsystemet?. Det som talar mot detta är väl dock att när den väl startar så går den bra. Sedan så ryker den ganska mycket, kan detta röra sig om någon dålig packning någonstans så olja läcker in ?
 
Totte_S
Har du börjat med vanlig enkel service? Dvs olja, tändstift, luftfilter och frisk bensin?
Om du med trögstartad menar svårstartad så är väl elsystemet inte alls tokigt, men först och främst service, därefter kollar/rengör du förgasaren, först därefter är det dags att ge sig på det elsystemet. (Mest för att det är mer sannolikt med skit i förgasaren än fel i elsystemet, men också för att det är besvärligare och ofta dyrare att hitta och åtgärda fel i elsystemet.)
 
Är nog dags för service. Just detta felet kan nog bero på luftfilter
 
Mina snöslungor med B&S-motorer är riktigt kinkiga när det gäller stiften.
Kolla skicket på stiftet eller byt till ett nytt, kom ihåg att kolla avståndet på det nya stiftet.

Annars tippar jag på förgaseriet angående svårstarten.

Röken, är det oljerök eller oförbräntbränslerök?
 
Tack för svaren! Det verkar som att startsvårigheterna har att göra med att batteriet tydligen är för svagt... verkar helt enkelt inte som det blir någon gnista... Däremot om man kopplar till ett bilbatteri så startar den nästan medsamma... även tändstiftet är bytt nu ... men det lutar åt nytt batteri!
 
..röken verkar vara från olja som läcker in till förbränningen ... kan det vara nya kolvringar som behövs där??
 
Ingen som har någon ide om oljeröken ? Kolvringarna? Kan det vara ide att byta dem?
 
Totte_S
johanfa skrev:
Ingen som har någon ide om oljeröken ? Kolvringarna? Kan det vara ide att byta dem?
Kanske idé att kolla så att topplockspackningen är ok. Om nu B&S har sådan:confused:
Finns ju en del småmotorer utan lös topp.
Låter inte rimligt att du skulle bhöva byta ringar på en sådan maskin, om den inte gått rejält mycket.. Hur gammal är den och hur mycket har den gått egentligen...:rolleyes:
 
Ja säg det...köpte maskinen begagnad förståss.. tror motorn kan vara från kanske -90...så den är ju inte purung...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.