Hej,

Jag har en tryckströmbrytare till vattenpumpen där jag hade en tråd ledig som jag nyttjade till ett separat eluttag vid borrhålet.

Jag använder således samma jord och nolla som till pumpen, men hade här turen att kabeln hade fyra ledare och kom då på att jag kunde få till ett eget uttag.

Nu till problem, i tryckströmbrytaren så kopplade jag på mig innan brytaren för att få konstant ström på uttaget.
Men jag har ändå ingen spänning i uttaget?

Bryter tryckströmbrytaren både fas och nolla tro?
 
Ett klart fel att koppla så. om du ska ta ut till ett vägguttag ska det ske med en dosa på väggen som delar upp det. Är detv en 1-faspump tro, så kan det vara att tryckisen bryter allt ut till pumpen. Beror lite på, vilken sida som det kopplats på och om det sitter en kontakor på väggen. Men det med att ta ut till väggutag på det viset är AJABAJA och får inta vara så. Det ska göras om av en som vet vad som gäller ocg ditt fall så vet di inget.
 
H hackatall skrev:
Hej,

Jag har en tryckströmbrytare till vattenpumpen där jag hade en tråd ledig som jag nyttjade till ett separat eluttag vid borrhålet.

Jag använder således samma jord och nolla som till pumpen, men hade här turen att kabeln hade fyra ledare och kom då på att jag kunde få till ett eget uttag.

Nu till problem, i tryckströmbrytaren så kopplade jag på mig innan brytaren för att få konstant ström på uttaget.
Men jag har ändå ingen spänning i uttaget?

Bryter tryckströmbrytaren både fas och nolla tro?
Mät så du ser om du har 230V mellan fas-jord, då vet du ju om nollan bryts eller ej.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Är du helt säker på att din pump drivs med enfas 230 V och inte trefas?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är du helt säker på att din pump drivs med enfas 230 V och inte trefas?
Ja, ingen tvekan.
 
H hackatall skrev:
Ja, ingen tvekan.
Tillbaka på ruta ett då. Var sitter tryckisen, inne bredvid ett tryckkärl och var är ditt uttag placerat nu.
 
J jonaserik skrev:
Tillbaka på ruta ett då. Var sitter tryckisen, inne bredvid ett tryckkärl och var är ditt uttag placerat nu.
Vid borrhålet så sitter det en kopplingsplint, jag anslöt kabeln till uttaget där.

Kabeln mellan tryckströmbrytaren och borrhålet är en 4x2,5mm2 där en ledare var outnyttjad.
Jord, nolla och fas på den outnyttjade ledaren.
I andra änden på tryckströmbrytaren så anslöt jag den outnyttjade ledaren på inkommande fas.

Skitenkelt egentligen, men om tryckströmbrytaren också bryter nollan så finns det iaf en logik.
 
Funkar uttaget när pumpen jobbar?
 
M MrJozk skrev:
Funkar uttaget när pumpen jobbar?
Nej, den outnyttjade ledaren sitter på den inkommande sidan, inte utgående.

På den inkommande sidan har jag ju konstant spänning.

På den utgående är det bara spänning när vattentrycket sjunker till under 2,5 kilo (i mitt fall)
 
H hackatall skrev:
Vid borrhålet så sitter det en kopplingsplint, jag anslöt kabeln till uttaget där.

Kabeln mellan tryckströmbrytaren och borrhålet är en 4x2,5mm2 där en ledare var outnyttjad.
Jord, nolla och fas på den outnyttjade ledaren.
I andra änden på tryckströmbrytaren så anslöt jag den outnyttjade ledaren på inkommande fas.

Skitenkelt egentligen, men om tryckströmbrytaren också bryter nollan så finns det iaf en logik.
Som jag tidigare skrev så är det helt fel att göra så, vid pumpen så är det en plint säger du och kabel kommer från huset. När tryckisen slår ifrån så blir tvärnit där. Inget konstigt alls. Ska det vara riktigt så finns bara två sätt. att göra om kabeln till att mata en central vid pumphålet, men då ska set vara en 5 ledare och flytta tryckisen till pumphålet. Eller en ny kabel från pumphuset till där du ska ha vägguttagt
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Nej, den outnyttjade ledaren sitter på den inkommande sidan, inte utgående.

På den inkommande sidan har jag ju konstant spänning.

På den utgående är det bara spänning när vattentrycket sjunker till under 2,5 kilo (i mitt fall)
Vill du få det att fungera som du önskar får du lägga om brytaren så den bara bryter fasen. Det kan vara bra även med tanke på livslängd på den om du parallellkopplar alla tre poler för koppling av fas till pumpen. Nollan kopplar du då med någon klämma förbi brytaren ut till brunnstoppens plint.

Förutsättningen är ju att det är enfasmatning du har där och det verkar du ha klarat ut annars mät så du vet hur det ligger till och så du vet vilka trådar som är vad. En annan sak du kan tänka på är att du inte har något motorskydd med i leken då blir det fel när du använder uttaget och belastar mer där.
 
GK100 GK100 skrev:
Vill du få det att fungera som du önskar får du lägga om brytaren så den bara bryter fasen. Det kan vara bra även med tanke på livslängd på den om du parallellkopplar alla tre poler för koppling av fas till pumpen. Nollan kopplar du då med någon klämma förbi brytaren ut till brunnstoppens plint.

Förutsättningen är ju att det är enfasmatning du har där och det verkar du ha klarat ut annars mät så du vet hur det ligger till och så du vet vilka trådar som är vad. En annan sak du kan tänka på är att du inte har något motorskydd med i leken då blir det fel när du använder uttaget och belastar mer där.
Att koppla så är mot allt vad regelverk heter och fusk i den högre skolan, det ska väl du veta
 
J jonaserik skrev:
Att koppla så är mot allt vad regelverk heter och fusk i den högre skolan, det ska väl du veta
Det kanske jag skulle veta men nu försöker jag främst hjälpa TS framåt i sin frågeställning och förståelse.
 
J jonaserik skrev:
Att koppla så är mot allt vad regelverk heter och fusk i den högre skolan, det ska väl du veta
Har du någon referens till var detta står, så att vi andra också kan följa med?
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.