hej!

har biltemas stora snöslunga, ca 3 år gammal, 11 hästarn.

nu har brytbultarna gått och jag bytte ut dem mot de 2 medföljande.

tänkte även passa på att köpa nya så man har till nästa gång.

tror det är M8x60 ungefär, men de har ingen gänga utan är helt släta och har 2 spår, som jag gissar är brottsanvisningar.
det står även 8.8 på skallen, så samma material som i en helt vanlig bult borde det vara.

då gick jag på biltema och skulle köpa nya, 99:- för 2 stycken ville de ha!?!?!? då ingick även 4 små sprintar iof, men sånna har jag gott om hemma.

jag sa att jag tyckte det va dyrt för 2 bultar och att det borde gå använda vanliga bultar.

då skratta dom i disken åt mig å sa att då skulle minsann snäckväxeln eller något annat haverera för det var minsann specialmaterial i brytbulten....
ja men det står ju 8.8 på skallen sa ja å visade dem. nääädu det där betydde minsann nå annat och de intygade ännu en gång att det var specialmaterial.

så då vände jag och gick från deras kundsercivedisk...



sååå. vad tar jag egenltligen om jag inte vill köpa dessa av dryga försäljaren på biltema?

vanlig bult i rätt dimension och sågar till egna brottsanvisningar med bågfilen?
tänker att det kanske är dumt med en gängad bult om det sliter onödigt på bulthålet i slungan?

köper längre bult med en slät yta, kapar av den onödigt långa delen, och kapar egna brottsanvisningar?

köper vagnsbult, som är slät och har lägre hållfasthet, (4.4-4.6 tror jag)


eller vad gör jag?
 
  • Ledsen
Roine1234
  • Laddar…
ingen som har en aning om nånting? :)
 
Du säkert använda dom från clas om måtten på brottanvisningen stämmer. Rekommenderar inte att köra med vanlig bult. Då knäcker du förmodligen vinkelväxeln nästa gång det tar stopp. Har du något mått på dom som sitter där nu?
 
Hej!
Jag har alltid kört med vanlig gängad bult. Fungerar kanon, såga 2mm för brottet.
Har inte sett några förslitningar i hålet alls.
Men annars finns ju rundstav i alla dimensioner :)
 
dof skrev:
Du säkert använda dom från clas om måtten på brottanvisningen stämmer. Rekommenderar inte att köra med vanlig bult. Då knäcker du förmodligen vinkelväxeln nästa gång det tar stopp. Har du något mått på dom som sitter där nu?
har tyvärr inga mått på originalbulten, kan dock skruva lös den och kika, fota och måtta =)
 
köpte 2 igår på clas ohlsson, har inte hunnit jämföra dem än, men det kommer:)
 
  • Gilla
Roine1234
  • Laddar…
Exakt samma bult om nån undra:)
 
  • Gilla
Roine1234 och 1 till
  • Laddar…
bamyl skrev:
Hej!
Jag har alltid kört med vanlig gängad bult. Fungerar kanon, såga 2mm för brottet.
Har inte sett några förslitningar i hålet alls.
Men annars finns ju rundstav i alla dimensioner :)
Har hört flera som gjort detta, vanliga 8.8 skruvar och sedan jacka där brytspåren är.
 
jäkla klåpare i disken på biltema alltså :)
 
  • Två förpackningar med spännstift och sprintar på mörk bakgrund. Metallfästen. Industriellt. Förslutna paket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N NeoA skrev:
Gammal tråd men brytpinnarna är desamma…
Jag har jagat brytpinnar till Biltemas snöslungor. Art 93-6897.
Det har varit väldigt svårt att få tag i dom, även slut på centrallagret.
Hittade dessa Al-ko (534 465) som har exakt samma dimension. Se bild.
Finns säkert fler fabrikat som också funkar.

[länk]
Va kostade ett paket brytpinnar ifrån biltema?
 
T tandsjojorgen skrev:
Va kostade ett paket brytpinnar ifrån biltema?
Minns inte exakt. Säkert nån hundring. Men problemet på min Biltemabutik var att dom inte fanns att beställa. Kanske annorlunda denna säsong, men jag skulle prova Rembutiken om det inte är akut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.