Kommer flytta till ett hus om ett tag och har en fundering, eftersom vi ändå ska ge oss på i princip all el.
Idag har vi ett fyrvägsuttag bakom tvn och det är ju jävligt schysst att slippa grenuttag.

En fördel med grenuttag, dock, är att de ofta har en brytare så man kan stänga av hela kittet på en gång. Tycker jag känns bra om man drar på semester eller bara inte vill ha allt på standby i onödan.

Hur ovanligt/sjukt är det med en lösning där man har en strömbrytare till ett, säg 4-vägs eller värre (6? 8?). Förmodligen i samma ram då.
 
Ovanligt? Ja, kanske, men i mina öron låter det som en smart idé :). Jag gillar inte heller grenuttag och skarvsladdar.
 
Vad spelar det för roll hur vanligt det är? Vill du ha det så är det väl bara att koppla så. Jag vet inte hur lång återbetalningstiden är på investeringen då moderna apparater drar rätt lite på standbyläge, men om du bor någonstans där det är risk för åska kan det ju vara bra att kunna koppla ur elektroniken enkelt.

Jag hade föredragit att ha en vridströmbrytare för att markera att den inte är en vanlig strömställare för lampor. Helst tvåpolig, för att ge extra skydd mot åska och andra strömspikar.
 
Helt ovanligt är det inte. Jag har några uttag kopplade till strömbrytare, och vet flera andra som har liknande lösningar.
 
Inte alls ovanligt, jag har monterat 2-poliga brytare till dessa uttag hos många kunder, de flesta vill kunna stänga av allt när de inte är hemma eller sover.
Dock tror jag att det skyddar minimalt mot åska, om det inte bara handlar om spikar på nätet som kan komma då.
 
Har gjort några. Fast vanligare att man sätter 2vägs uttag vid fönster etc och att det är två brunständning och att man kör samma fas fast den ena över en strömbrytare då.

Annars börjar man kolla KNX installationer mm så är det inte alls ovanligt att man kan bryta hela grupper eller vissa uttag på bestämda tider eller att man har en knapp i sovrummet/hallen etc där man kan styra all el i huset och stänga av det man vill när man ska sova eller gå ut.
 
Okej, låter toppen. Ang. vridströmställare. Schneider Exxact skulle ju vara guds (schneiders?) gåva till mänskligheten, men jag kan inte hitta några i den serien, bara svindyra "tvättmaskinsbrytare" och "sektionsströmställare". (har kollat elbutik och eldirekt)

Eller är det de enda 2-poliga brytarna som finns? Så man ska förvänta sig en 5-10 gånger högre pris för 2-poligt?
 
Jo, det var ju en avsevärt billigare och förmodligen så pass annorlunda än en "vanlig" att det är meningsfullt.

(Men när jag tänker lite på det hade det ju varit bra med vrid om man inte vill riskera att man inte stöter till den, men när jag kollar på eljo renova och liknande så verkar ju vrid gå på en del, det kanske blir så med en mer komplicerad konstruktion?)
 
Absolut enklaste är ju en vanlig 2 pols brytare där fas in till vägguttaget är brytarens tändtråd. Vanligt att man gör så för ex fönsterlampor.

Dock är väl det största problemet att någon kan få för sig att släcka ner hela härligheten när man bara skulle tända taklampan. En fundering kring var man placerar denna brytare tycker jag är på sin plats. Inte i närheten av de "vanliga" brytarna för belysning i alla fall.

KNX eller liknande smarta system (tellstick, nexa) är bra på sånt, då har man ett "gå bort"-program där man kan programmera in sånt. Och gärna ett semesterprogram som tänder och släcker lampor slumpmässigt för att förvilla ev. tjuvar.


Gällande just eljos 2-polsbrytare (trend infälld) hörde jag med en på ahlsells att de verkar vara lite klena för högre belastningar, så kanske inget att rekommendera för åskskydd. Då behövs grövre doningar.
/S
 
Ang. vanligheten är det nog en nationell fråga. I Danmark t.ex. har alla uttag i bostäder brytare (dock inte spis mv.). När jag flyttade till Sverige tog det mig ett tag att inse att man var tvungen att skaffa sladdar med brytare för att kunna stänga av allt sånt som inte har det inbyggd (bygglampor, våffeljärn mv). Så det är nog en fråga om vana/norm/kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.