Hallå.
Har en brytare till vattenpump som slår ifrån. Började för ngn månad sen, men i början var det bara att slå på den igen.
Men idag vägrar den...slår ifrån efter några sekunder. Vad tror ni?
 
  • Grå brytare för vattenpump märkta "TYP MB 316" med 16A och 380V, monterad på en vägg bredvid synliga rör och en metallhållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med brytare och flera anslutna ledningar, inklusive jordkablar. Detaljerna visar skruvar, kopplingar och trådanslutningar. Brytaren är märkt med numren P1, P2 och P3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk brytare med kablar och skruvar, del av installationsbox för vattenpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt ut den. Kontaktblecken är troligtvis utslitna.
 
J J.o.h.a.n skrev:
Byt ut den. Kontaktblecken är troligtvis utslitna.
Ok...ingen quickfix för att få vatten över dagen...?!
 
Som synes på bilden så är den vänstra (bruna) kabeln stift aldrig emot/längre ifrån bläcket än blå och svart...Ska det vara så?
 
M MangeKl skrev:
Ok...ingen quickfix för att få vatten över dagen...?!
Koppla förbi motorskyddet, är det fel på pumpen eller tryckbrytaren kommer det att gå en eller flera säkringar.
Bäst är naturligtvis att först felsöka och åtgärda felet. det gör man med en myltimetar och lite kunskap om hur systemet fungerar.
 
M MangeKl skrev:
Som synes på bilden så är den vänstra (bruna) kabeln stift aldrig emot/längre ifrån bläcket än blå och svart...Ska det vara så?
Det betyder bara att den vänstra fasen inte drar överström (eller ingen alls) det är värmen i spiralen som lindats runt bimetallen som får dem att böja sig och om de går över gränsen lösa ut brytaren. Det bästa är att du mäter lite och ser som elmont skrev om tryckströmbrytaren eller motorn felar. Med tanke på hur fort det löser och om felet ligger efter motorskyddet havererar motorn snabbt om du kopplar förbi och felet ligger efter.

Kontakterna på bilden ser ok ut och på filmen syns även tydligt att ingen last bryts av den vänstra polen. Så enkel mätning med tex spänningsprovare är vad du bör göra innan du kör sönder pumpmotorn. Ett enkelt sätt att börja med är om du kommer åt tryckströmbrytaren kopplar loss de tre faserna mot motorn och i lugn och ro mäter mellan faserna i tre kombinationer L1-L2, L1-L3 och L2-L3 i punkterna inkommande motorskydd, utgående motorskydd och samma på tryckströmbrytaren.

Du ska ha runt 400 V vid alla mätningarna. Miss i pkt 1 tyder på säkring före, pkt 2 kontakten i skyddet och pkt 3-4 pss för kontakterna i tryckströmbrytaren. Gör så och lär dig lite grundläggande systematik vid enkel felsökning elektriskt. Har du instrumen kan du också motståndsmäta mellan dina lossade faser mot pumpmotorn de ska var lika inom < 5% annars pekar det på motorfel.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det betyder bara att den vänstra fasen inte drar överström (eller ingen alls) det är värmen i spiralen som lindats runt bimetallen som får dem att böja sig och om de går över gränsen lösa ut brytaren. Det bästa är att du mäter lite och ser som elmont skrev om tryckströmbrytaren eller motorn felar. Med tanke på hur fort det löser och om felet ligger efter motorskyddet havererar motorn snabbt om du kopplar förbi och felet ligger efter.

Kontakterna på bilden ser ok ut och på filmen syns även tydligt att ingen last bryts av den vänstra polen. Så enkel mätning med tex spänningsprovare är vad du bör göra innan du kör sönder pumpmotorn. Ett enkelt sätt att börja med är om du kommer åt tryckströmbrytaren kopplar loss de tre faserna mot motorn och i lugn och ro mäter mellan faserna i tre kombinationer L1-L2, L1-L3 och L2-L3 i punkterna inkommande motorskydd, utgående motorskydd och samma på tryckströmbrytaren.

Du ska ha runt 400 V vid alla mätningarna. Miss i pkt 1 tyder på säkring före, pkt 2 kontakten i skyddet och pkt 3-4 pss för kontakterna i tryckströmbrytaren. Gör så och lär dig lite grundläggande systematik vid enkel felsökning elektriskt. Har du instrumen kan du också motståndsmäta mellan dina lossade faser mot pumpmotorn de ska var lika inom < 5% annars pekar det på motorfel.
Tack för svar och tips.
Får jaga elektriker imorn!
 
Har man minsta problem med motorskyddet så byter man den rakt av utan frågor det första man gör.

Dåliga/åldriga motorskydd har säkert bränt lika många motorer som de har skyddat.

Det är typiskt en sådan grej ju mer man övervakar för att motorn inte skall brinna ju mer krånglar det och i slutändan ändå bränner motorn...

Sedan skall man givetvis kolla att brytarna före och ev säkringar och proppbottnar inte saknar spänning eller verka brända liksom att kolla motorns lindningar resistansmässigt mellan lindning (hyfsat lika värde) och mellan lindning mot chassi-jord/skyddsjord (oändlig motstånd, här behöver man egentligen en megger för att få tillräcklig mätspänning för isolationsprov, men för ren kortis-fel så kan det ses med vanlig multimeter)
 
X xxargs skrev:
Har man minsta problem med motorskyddet så byter man den rakt av utan frågor det första man gör.

Dåliga/åldriga motorskydd har säkert bränt lika många motorer som de har skyddat.

Det är typiskt en sådan grej ju mer man övervakar för att motorn inte skall brinna ju mer krånglar det och i slutändan ändå bränner motorn...

Sedan skall man givetvis kolla att brytarna före och ev säkringar och proppbottnar inte saknar spänning eller verka brända liksom att kolla motorns lindningar resistansmässigt mellan lindning (hyfsat lika värde) och mellan lindning mot chassi-jord/skyddsjord (oändlig motstånd, här behöver man egentligen en megger för att få tillräcklig mätspänning för isolationsprov, men för ren kortis-fel så kan det ses med vanlig multimeter)
Man börjar med att mäta om så bara med en enkel provare av något slag. Ser du något i det TS presenterat som tyder på fel rörande motorskyddet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.