Thomas59
Var hittar jag en brytare med indikeringslampa som lyser då strömmen är på. Det måste vara en TYDLIG lampa så den även syns i dagsljus.

Den ska indikera att infravärmen är på. Har glömt strömmen på några gånger och 2x1000w i några dygn känns lite onödigt.

Alt en separat "varningslampa" som jag kan koppla på brytaren. Har redan en "varningslampa" till avloppspumpen som ser ut att höra till nån ELKO/ELJO motsv serie men det var inkopplat då jag köpte huset så jag vet inte vem leverantören är.

Bäst hade kanske varit att byta brytaren mot en brytare med timer OCH lampa. I många flerbostadshusentréer finns ju en strömbrytare där själva knappen är ett rött lampglas och brytaren har timerfunktion. Var hittar men en sån? Helst en som går att stänga av med ytterligare ett tryck som timeroverride.

Nån som vet?
 
Thomas59
Tack Immobil & Bax.

Timer är ju kanske den bästa lösningen och de som ni länkat till är precis vad jag sökt. Verkar vara i stort sett samma timer men med 1-240 min resp 1-120 minuter.

Åker och köper!
 
Eljo har ju timer: E1897864

e1897864.jpg
 
Eljo timern är inte heller så billig om jag minns rätt, men det kanske man tjänar in i längden om man ofta glömmer värmen på. Bytte en sådan som gett upp efter 8 år, använd ca 5 ggr i veckan
 
Thomas59
spinout skrev:
Eljo har ju timer: E1897864

[bild]
Har tittat på ELJO-timern men där kan man, om jag kommer ihåg rätt bara sätta av/på men inte bestämma tiden. Jag kan dock minnas fel. Tror den gick på 800-900 kr.
 
Thomas59
tracker skrev:
denna är prisvärd samt snygg, du får både timer samt effektreglering för samma kostnad som en eljotimer

[länk]
Hmm. länken går till en inloggningssida:eek:
 
Tiden på eljotimern går att ställa, minns dock inte i vilka intervall. Kolla på eljo hemsida
 
Eljo timer: "Denna timer ger på ett bekvämt sätt tidsbegränsad inkoppling av kaffebryggare, strykjärn, belysning m m. Timern manövreras med en knapptryckning, vilket underlättar handhavandet för äldre och rörelsehindrade. Inkopplingstiden ställs in vid installationen: 15, 30 minuter samt 1, 2, 4 och 8 timmar är valbara alternativ. Inställd tid kan avbrytas med en ny knapptryckning.

Belastning: max 2300W. Lysrörslast: max 360VA.

Timern finns i följande utföranden:
• Trend och Renova i infällt IP20. För utanpåliggande montage: komplettera med förhöjningsramar och dosor.
• Aqua-Trend IP44"

//Patrik
 
Thomas59
Rikard Ågren skrev:
Tiden på eljotimern går att ställa, minns dock inte i vilka intervall. Kolla på eljo hemsida
Jo den går att ställa men det görs en gång för alla vid installationen, precis som Patrik Hed skiver ovan. Av det skälet köpte jag inte den.

Den andra varianten har valbar timertid med vredet och det är ju lite smidigare.
 
Thomas59 skrev:
Jo den går att ställa men det görs en gång för alla vid installationen, precis som Patrik Hed skiver ovan. Av det skälet köpte jag inte den.

Den andra varianten har valbar timertid med vredet och det är ju lite smidigare.
För ditt ändanmål så håller jag med dig. Det stod ju även på infon om timern med vred att den var ultimat för infravärme. :)

//Patrik
 
Hoppas jag inte kidnappar tråden för mycke.
Någon som sett en timer med omvänd funktion? Den ska med andra ord bryta bort lasten i typ en halvtimme. Bra för att kunna stänga av krafiga fläktar och andra bullriga saker vid vistelse i lokalen men för att man inte ska glömma att slå på den igen behövs någon typ av timer.
 
snuttjulle skrev:
Hoppas jag inte kidnappar tråden för mycke.
Någon som sett en timer med omvänd funktion? Den ska med andra ord bryta bort lasten i typ en halvtimme. Bra för att kunna stänga av krafiga fläktar och andra bullriga saker vid vistelse i lokalen men för att man inte ska glömma att slå på den igen behövs någon typ av timer.
Är timerns kontakt växlande, så är ditt problem löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.