Hejsan

Jag har ett ojordat uttag som inte funkar. Ser rätt kopplat ut.
Har ingen fungerande multimeter hemma så kan inte kolla detaljer.
Övriga ojordade uttag på på den säkringen fungerar.

Ovanför uttaget sitter en brytare som fungerar men jag öppnade och kollade.
Ser inte riktigt rätt ut.
Har som sagt ingen mätare just nu så kan inte kolla vad som är fas/ledare.

Kommer en fas (svart) och en nolla (blå) från nedre hålet där det icke fungerande uttaget sitter.
Nollan verkar dragen direkt till taklampan.

Men sedan två ledare (?) från det övre hålet. En brun och en svart.

Jag får inte ihop det.
Ska fixa en mätare i morgon men någon som har en gissning under tiden?

Fil 30-09-15 21 05 12.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du lossa uttaget som inte fungerar och fota det också?
Ser ut som en trappströmbrytare. Kan du tända och släcka taklampan från mer än ett ställe?
 
Jag tycker du ska vänta på multimetern. Att gissa när man håller på med el är olämpligt. Mät och återkom så kan du få bättre hjälp.
 
Hemligt skrev:
Hejsan

Jag har ett ojordat uttag som inte funkar. Ser rätt kopplat ut.
Har ingen fungerande multimeter hemma så kan inte kolla detaljer.
Övriga ojordade uttag på på den säkringen fungerar.

Ovanför uttaget sitter en brytare som fungerar men jag öppnade och kollade.
Ser inte riktigt rätt ut.
Har som sagt ingen mätare just nu så kan inte kolla vad som är fas/ledare.

Kommer en fas (svart) och en nolla (blå) från nedre hålet där det icke fungerande uttaget sitter.
Nollan verkar dragen direkt till taklampan.

Men sedan två ledare (?) från det övre hålet. En brun och en svart.

Jag får inte ihop det.
Ska fixa en mätare i morgon men någon som har en gissning under tiden?

[bild]
Hej koppla in bägge svart på L och brun på pil ut där ettan står så ska det fungera.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
Troligen fungerar det som beskrivet ovan, men vänta gärna på multimetern ändå. Svart är troligen fas men det är inte helt säkert. Man kan ju misstänka hempul eller en otroligt morgontrött elektriker när man ser den där kopplingen....
 
Kan det inte vara en sparkopplad trappkoppling som får sin matning (fas) från uttaget? Har dålig koll på sparkoppling måste jag erkänna.
 
Har du bytt brytaren?

Ser endast målarfärg på sladdarna ej på brytaren.
 
Gör som pasan skriver dvs lägg de svarta ihop och brun som tändtråd så har det alla möjligheter att funka. Elmont gillar det också så det blir en 100%-are. :)
 
Jag tänker gå emot strömmen här (hihi) och säga att du inte ska lägga ihop svarta.
Först ska du ta reda på varifrån dosan matas genom att kolla i uttaget under. Därefter ska du ta reda på var svart och brun tar vägen, minimikravet är att du öppnar lamputtaget och kollar där. Därefter ska du eventuellt, baserat på vad du hittar, lägga ihop svarta och använda brun som tändtråd.
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Ett tipps till framtiden:
Ta ett/flera foton på hur det gamla är kopplat innan du lossar någon tråd. Så är det enklare att koppla rätt när man gör ett så kallat "ett till ett byte".

Foton kan vara bra som minne i andra sammanhang också.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
tommib
Vad jag förstår har TS inte bytt något, utan bara lossat brytaren från väggen. Vägguttaget under har aldrig fungerat om jag har förstått situationen rätt (och det stämmer också med att brun är tändtråd, svart är fas).

Som tidigare sagt, inga chansningar när det gäller el. Mät, öppna vägguttag och kopplingsdosa och titta. Eller ring en elektriker om du är minsta obekväm med att göra dessa saker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nollan går antagligen direkt till uttaget. Ej till taklampan då nollan ej skall brytas.
 
PatrikJo skrev:
Jag tänker gå emot strömmen här (hihi) och säga att du inte ska lägga ihop svarta.
Först ska du ta reda på varifrån dosan matas genom att kolla i uttaget under. Därefter ska du ta reda på var svart och brun tar vägen, minimikravet är att du öppnar lamputtaget och kollar där. Därefter ska du eventuellt, baserat på vad du hittar, lägga ihop svarta och använda brun som tändtråd.
I detta fallet kan du nog flyta med strömmen, se vad TS skriver och vad som framgår av bilden som troligen visar den nämnda brytaren över uttaget som felar. Vi kan givetvis vrida och vända på detta men det är svårt åtminstone för mig att se att just detta fall skulle kräva mer försiktighet i råd och tips än alla andra snarlika som funnits här på BH. Detta är knappast att chansa med el åtminstone inte i någon riskabel omfattning, kan gå till överdrift åt det förlamande hållet också.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
GK100 skrev:
I detta fallet kan du nog flyta med strömmen, se vad TS skriver och vad som framgår av bilden som troligen visar den nämnda brytaren över uttaget som felar. Vi kan givetvis vrida och vända på detta men det är svårt åtminstone för mig att se att just detta fall skulle kräva mer försiktighet i råd och tips än alla andra snarlika som funnits här på BH. Detta är knappast att chansa med el åtminstone inte i någon riskabel omfattning, kan gå till överdrift åt det förlamande hållet också.
Jag kräver inte mer försiktighet i den här tråden än jag skulle gjort i andra trådar.
Det är kanske en skillnad i inställning. Jag skulle aldrig koppla någonting utan att åtminstone veta varifrån dosan matas och vilken tråd som går var. I det här fallet spelar det egentligen ingen roll (slutresultatet är detsamma oavsett om matningen kommer uppifrån eller nerifrån), men för mig är det inte acceptabelt att inte veta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
GK100 skrev:
I detta fallet kan du nog flyta med strömmen, se vad TS skriver och vad som framgår av bilden som troligen visar den nämnda brytaren över uttaget som felar. Vi kan givetvis vrida och vända på detta men det är svårt åtminstone för mig att se att just detta fall skulle kräva mer försiktighet i råd och tips än alla andra snarlika som funnits här på BH. Detta är knappast att chansa med el åtminstone inte i någon riskabel omfattning, kan gå till överdrift åt det förlamande hållet också.
... fast så svårt är det väl inte att kika i kopplingsdosan? Om uttaget under inte är kopplat någon annan stans så ökar naturligtvis oddsen för att detta är rätt. Det är en bra start. En snabb koll med multimetern ger om svart är fas eller inte. Då är det klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.