Jag har kalla golv på nerevåningen och efter att ha brytit upp golvet i det blivande badrummet konstaterades att isoleringen är ungefär obefintlig.
Så gissningsvis är det lika illa i alla rum.

Hallen är inga problem att isolera, där ska ändå plastmatta och masonitskivor bort och då är det ju ganska smidigt att plocka upp plankgolvet, isolera och lägga igen det igen men i de övriga två rummen på nerevåningen är det parkett, riktigt sådan, stavlimmad.

Jag hade tänkt att slipa och lacka om golvet och i samband med det lägga fog under listerna men nu överväger jag att helt enkelt plocka upp det befintliga golvet för att isolera i bjälklaget.

Är detta vansinne på ett fint golv?
Går det att lägga om det igen eller blir det med största sannolikhet förstört?

Sen är köks golvet också vansinnit kallt, där hann jag tyvärr dra bort plastmattor, lägga golvspånskivor och click golv ovanpå innan vintern kom och jag insåg att golven var snorkalla. Kollat isoleringen skulle jag ju så klart gjort innan jag börjat lägga nytt - Rookie misstake.
Ska jag plocka upp det igen och isolera eller bara bita i det sura äpplet?
 
Jag skulle ha fortsatt att ta upp golven och isolera, även den stavlimmade parketten och det nya golvet i köket. Personligen lägger jag alltid golvvärme också men det är inte alla här överens med mej om det är en bra idé :rolleyes:
Vi har stavlimmad parkett i vardagsrummet, original från -64 och det var många bitar lösa när vi köpte huset och inget problem att lossa bitar som fortfarande var limmade heller. Jag har bara bytt ut det som var bränt framför öppna spisen och fuktskadat längs en vägg i övrigt limmade jag fast dom lösa bitarna bara. (Nej, faktiskt har vi inte golvvärme där :p)
Sitter ditt golv som vårt borde det inte vara nåt problem att ta bort, jag hade som sagt lösa bitar som gav mej hål att börja från, bara bända bort stav för stav med hjälp av kniv och stämjärn i mitt fall.

Klickgolv är ju bara att ta upp igen och lägga tillbaka när det andra är klart. Sen är spångolvet en utmärkt ursäkt för att köpa en bra sticksåg om Du inte redan har, annars kan det motivera en ännu bättre cirkelsåg d^_^b
 
Du har helt klart en poäng.

Dock är inte mina parkett golv lösa någonstans så jag vet inte riktigt vart man börjar :rolleyes:
Har en liten skada på golvet i ena rummet där ett element stått o droppat lite i övrigt är det bara repigt och solblekt här o var.

Golvvärme har jag också tänkt på att lägga ner i samband med att golven lyfts upp, även om jag inte kanske känner att det är så viktigt i jämnförelse så kan man ju ändå lägga ner slang och strunta i att koppla in det så länge.

Har iaf kommit fram till att köksgolvet ska upp och sen köpa ett annat bättre golv att lägga där, det nuvarande blev inte bra i skarvarna och har sen flyttat på sig och ser inte alls fint ut på vissa ställen.

Har både bra stick och cirkelsåg så tyvärr behövs inget verktygs shoppande :surprised:
 
Gullered skrev:
Har både bra stick och cirkelsåg så tyvärr behövs inget verktygs shoppande :surprised:
En Fein MultiMaster är ofta användbar i samband med parkettgolv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.